ТИПОВІ ТА ЗРАЗКОВІ
Народжені в СРСР ще пам’ятають Третю вулицю Будівельників із фільму Ельдара Рязанова «Іронія долі…». Всі інші просто мають очі – й помічають, що автовокзал у Кам’янці збудований за тим самим проєктом, що й автостанції в Ярмолинцях чи Дунаївцях, а кам’янецькі дев’ятиповерхові гуртожитки родом із 1980-х років мають близнюків від Карелії до Сахаліна і назву «серія 164-80-4». Типові проєкти в радянський час існували для шкіл, будинків побуту чи багатоповерхівок. Багато хто вважає, що такі проєкти – винахід СРСР. Це не так. Пройдімося вулицями нашого міста – нехай навіть у віртуальній прогулянці, аби переконатися, що типова забудова існувала і до влади рад.
В’ЯЗНИЦЯ БІЛЯ «СІЛЬПО»
Адептом типового будування була Австрійська імперія – там уніфіковані проєкти храмів створювалися з кінця XVIII ст. За проєктом Musterkirchen, урядової церкви, дешевої в будівництві, позбавленої зовнішнього декору, зведено костел Діви Марії в селі Настасів Тернопільського району. Були і типові проєкти залізничних вокзалів. Їх чимало є на Галичині. Росія вважає піонером типового будівництва себе. Стверджується, що через часті пожежі в забудованих дерев’яними хатами містах був постійний попит на готові будинки різної вартості, котрі продавали вже у XVI ст. Ця версія викликає запитання. А от у часи імператора Петра І архітектор Доменіко Трезіні створив декілька «зразкових» проєктів. Зразкових не тому, що досконалих, а від слова «зразок». Такі проєкти слугували орієнтирами: цей одноповерховий будинок – для заможних громадян, цей – для «підлих» («підлими» називали бідняків). Двоповерхові могли будувати собі дворяни та найбагатші з купців.
Якщо спочатку типовими були житлові споруди, то після наполеонівських війн почалася епоха уніфікованих громадських будівель, які в імперії Романових називали «казенними». Така уніфікація мала поліпшити зовнішній вигляд губернських і повітових центрів. Безсумнівно, в рішенні була і політика: вихолостити вулиці міст від автентичної архітектури, нав’язати свою традицію. Архітектори придумують типові проєкти будинку губернатора, житла для віцегубернатора, судової палати, складів солі тощо.
Саме за типовим проєктом в’язниці, створеним Андріяном Захаровим 1803 року, було збудоване приміщення для в’язнів у Кам’янці-Подільському. Розташовувалося воно неподалік від сучасного магазину «Сільпо» на Нігинському шосе. Такі споруди називали «в’язничним замком». Від «замку» залишилися фрагменти пивниць. Дізнатися, як саме він виглядав, можна в інших подільських містах. Точнісінько такі ж приземкуваті будинки з міцними стінами і напівкруглим вхідним порталом збереглися у Літині на Вінниччині (до 1814 р., нині там розміщений районний краєзнавчий музей, а колись відбував своє перше покарання Устим Кармалюк) та Новій Ушиці (на вул.Українській у колишній в’язниці (1848), пофарбованій у веселий жовтий колір, продають продукти). За цим же проєктом були збудовані «замки» в Летичеві та Брацлаві.
АЛЬБОМИ, КОТРІ КУПУВАЛИ ГУБЕРНАТОРИ
В’язниця не збереглася, та в місті є чимало інших споруд, зведених за розробленими в Петербурзі шаблонами. В часи без електронної пошти провінційні зодчі дізнавалися про такі проєкти завдяки п’яти рекомендаційним альбомам «Збірка фасадів, Його царською величністю апробованих для приватних будинків у містах Російської імперії», котрі прибували поштою. Так будівничі мали доступ до 224 проєктів будинків та 60 проєктів брам та огорож (регламентувалися навіть вони). Фасади в альбомах були розміщені відповідно до кількості вікон і поверхів. Спочатку йшли житлові будинки, а далі ілюструвалися магазини, установи та склади. Брами закінчували альбом. Не побачити збірки міські архітектори не мали шан-сів: згідно з розпорядженням російського Міністерства внутрішніх справ, закупівля альбомів була обв’язковою для всіх губернаторів. Коштували вони від 7 крб до 17 крб 50 коп. І так само поштою в столицю губернатори мали надсилати щорічні звіти: скільки і яких споруд з альбомів було побудовано в їхніх краях.
Перший такий альбом потрапив до Кам’янця 1825 року. До пожежі 2003 р. всі п’ять збірок зберігалися в архіві у Старому місті.
Забудова типовими проєктами тривала до кінця ХІХ ст., коли міста стали масово наймати міських архітекторів, а багатії при будівництві житла орієнтувалися не на петербурзькі зразки, а на ілюстрації з популярних часописів, листівки з Європи чи навіть світлини споруд, котрі бачили у своїх подорожах. Щоправда, це не стосувалося церковного будівництва: зводити храми за українськими традиціями в Російській імперії було суворо заборонено.
Про те, на що опиралися зодчі при будівництві існуючих нині Покровської та Георгіївської церков, а також собору Олександра Невського, ми поговоримо в іншіх статтях – ці храми, на жаль, мали велетенський вплив на сакральну архітектуру Поділля.
Якщо адміністративна будівля в місті вже була, але її вигляд не відповідав нав’язаним стандартам, перебудовували лише фасад. Так зробили з палацом губернатора (колишнім палацом Йозефа де Вітте) на Вірменському ринку (збереглася його огорожа, на місці ж палацу – пожежна частина). 1843 року міський архітектор Симеон Учта перебудовує частину францисканського монастиря у Старому місті під палац архієрея. Так споруда отримала з боку Польських фільварків шестиколонний портик – він зберігся в аварійному стані.
У стилі російського класицизму в Кам’янці зводять чоловічу класичну гімназію (1837-1841, нині історичний факультет університету), Маріїнську жіночу гімназію (ЗОШ №8 на вул.Шевченка), технічну школу (головний корпус К-ПНУ на вул.Огієнка).
ТИПОВІ ПРОЄКТИ В КАМ’ЯНЦІ
Найбільшою популярністю в Кам’янці користувалися проєкти житлових будинків на 3, 5 та 7 вікон з альбомів І та ІІ (автори – архітектори Руск і Вільям Гесте). Ними широко користувалися при забудові Нового плану. Непарну кількість вікон на фасадах у альбомі V пояснив архітектор Василь Стасов: так, на його думку, зберігалася симетрія споруд. Одним із найкращих будин-
ків був ще донедавна дім початку ХХ ст. на Лесі Українки, 69, зведений за типовим проєктом №92 із другого альбому. На жаль, непрофесійне утеплення фасаду позбавило споруду і русту, і гарних сандриків навколо вікон.
Часто архітектори вільно поєднували декілька зразкових проєктів у своїй роботі. Такими є споруди на вул.Татарській, 6 (за проєктами №№43 та 34 з І альбому) та Вірменській, 4 (у ній важко впізнати фасади 22 і 23 з І альбому). Симпатичний будинок на Вірменській кам’янецький історик Галина Осетрова вважає флігелем палацу Рациборовських. За іншими версіями, це головний будинок садиби подільського підкоморія Казимира Ліпинського.
Не менш вільно повівся міський архітектор Іван Калашніков у 1897-1898 рр. із проєктом №3 з І альбому, коли будував казенну палату (вул.Шевченка, 26, нині – департамент соціального захисту населення). Калашніков змінив форму вікон і дверей та декоративне оздоблення фасаду.
Рекомендацій петербурзьких архітекторів старалися дотримуватися і в деталях. Вікна в місті у ХІХ ст. найчастіше проєктували 2,4 аршина у висоту та 1,4 аршина у ширину (170 на 100 см).
Губернський центр, який забудовувався за зразковими проєктами, дуже відрізнявся від інших подільських міст. Окрім уже згаданих «в’язничних замків» та сакральних споруд у синодальному стилі, в повітових центрах практично не зустрічалися типові проєкти. Спостережливе око помітить це: стара забудова Хмельницького чи Летичева, Нової Ушиці чи Вінниці – це будівлі в популярному в Російській імперії цегляному стилі. У Кам’янці його зразки можна перелічити на пальцях однієї руки: це магазин «Вогник» на Лесі Українки, художній салон на Тринітарській, 2 та одноповерхова садиба на вул.Годованця, 2 (останнім часом її не впізнати через євроремонт).
Ірина ПУСТИННІКОВА.