АРХІТЕКТУРНА АБЕТКА
Якщо про готику, бароко чи класицизм ми всі вчили ще у школі, то про архітектурні стилі ХХ-ХХІ століть більшість має досить приблизне уявлення. Давайте дізнаємося, як змінювалася мода в архітектурі за останні 120 років, на прикладі рідного Кам’янця.
АРТ-НУВО (ART NOUVEAU), ВІН ЖЕ СЕЦЕСІЯ, ВІН ЖЕ МОДЕРН
Один із найяскравіших стилів у мистецтві за весь час його існування. Короткий, як життя метелика, і прекрасний, як його крильця. Стиль зародився на межі ХІХ та ХХ ст. і отримав різні назви в різних країнах. Австрійці називали цю перевантажену деталями елегантність сецесіоном, німці – югентштилем, італійці – ліберті, французи з бельгійцями – новим мистецтвом (арт-нуво), а у Великій Британії та на території російської імперії казали про модернізм. Українські землі, які зустріли ХХ століття як частина територій Австро-Угорщини, мають пам’ятки в стилі сецесії.
Арт-нуво проіснував лише дві декади, але його вплив на подальшу історію мистецтва важко переоцінити. Це була мистецька революція: виявилося, що можна сміливо розірвати зв’язки з усіма попередніми художніми стилями і створити щось зовсім нове й небачене. Антоніо Гауді з його барселонськими архітектурними казками – найвідоміший архітектор цієї епохи.
За мистецькими революціями позаду часто стоять нові технології. Так було і на початку ХХ ст.: новий матеріал – бетон – дав змогу експериментувати з оздобленням будинків (яскравий приклад – київський «Будинок з химерами»). Поширенню стилю сприяли індустріалізація та загальний розвиток суспільства. Все частіше гроші були не лише в аристократів, а й у підприємливих буржуа, котрі хотіли продемонструвати своє багатство. Арт-нуво любить витончені хвилеподібні лінії, декор у вигляді елементів рослинного світу, вітражі та керамічні вставки. Найяскравіший представник цього стилю в Кам’янці – особняк Дембіцького (нині – Центр дитячої та юнацької творчості, вул.Лесі Українки, 60). Зразковий представник модерну чи то пак арт-нуво – вітражна жар-птиця над центральним входом, декор вікон і балкона з переплетених водяних лілій, витончені кахлі з рослинними мотивами (декілька таких ще збереглося між першим і другим поверхами будівлі), круглі вікна (над головним входом та поруч, у колишніх господарських спорудах).
З елементами арт-нуво зведено будинок хорової школи на вул.Шевченка. Інший, але значно скромніший приклад арт-нуво в Кам’янці – один з одноповерхових корпусів міської лікарні (вул.Лесі Українки).
КОНСТРУКТИВІЗМ
Після надмірностей арт-нуво і жахів Першої світової мусив з’явитися стиль-антитеза, лаконічний і простий. Ним став конструктивізм. Він заперечував арт-нувошне «мистецтво заради мистецтва» і прославляє доцільність та зручність, прості геометричні форми й прямі лінії. Якщо попередні архітектурні стилі не обмежували себе в метражі, конструктивізм намагався на навеликі площі втиснути якомога більше корисних функцій, розвивав так звану «пролетарську естетику». Один із підстилів конструктивізму, функціоналізм, був більше поширений у Європі. Такі споруди є у Чернівцях, Хотині чи Львові.
У конструктивізму є свої шедеври (наприклад, Держпром у Харкові). У Кам’янці у цьому стилі зведена електростанція під Старою фортецею, приміщення райради на Вірменському ринку, декілька житлових багатоквартирних будинків (Лесі Українки, 52 і Огієнка, 59).
ОРГАНІЧНА АРХІТЕКТУРА
Гармонійний і сміливий стиль, який був зовсім не притаман-ний радянському союзу, коли споруда є продовженням ландшафту, не порушує, а доповнює його. Характерними для стилю є відсутність декору та прості форми. Придумав його у 1930-х рр. талановитий і дещо нахабний американський архітектор-візіонер Френк Ллойд Райт. Його творчість мала велетенський вплив на весь подальший розвиток архітектури у світі.
У Кам’янці є одна споруда в цьому стилі – здається, єдина в Україні. Це копія іконічної споруди Ф.Ллойда-Райта – «Будинку над водоспадом». Її звів підприємець і спортсмен-екстремал Сергій Мазур. Там багато світла і простору. Що буде в будівлі, поки невідомо.
СТАЛІНСЬКИЙ НЕОКЛАСИЦИЗМ (СТАЛІНСЬКИЙ АМПІР,
СТАЛІНСЬКЕ БАРОКО)
Імперії люблять пишноту. На противагу лаконізму конструктивізму напередодні Другої світової широкого поширення набуває сталінський неокласицизм, який у своїх формах обігрує античність і ренесанс, любить багатий декор будівель, ліпнину, статуї (згадайте, яким був раніше Новопланівський міст), колонади та балюстради («Лебедине озеро»). Після Другої світової ця архітектурна мода продовжилася – аж до відлиги. У цьому стилі були зведені будинки відпочинку на вул.Лесі Українки (нині – «Фільварки-Центр» та «Гала-готель»), вхідна колонада стадіону ім.Г.Тонкочеєва.
РАДЯНСЬКИЙ МОДЕРНІЗМ
(не плутати з модерном!)
Можна також говорити про неомодернізм. Трансформація ідей видатного французького архітектора Ле Корбюзьє, котрий у першій половині ХХ ст. багато думав про нові принципи містобудування, каркасні будинки та раціональність в архітектурі. Пласкі дахи з терасами, геометрія ліній вікон у багатоповерхівках, споруди, підняті над рівнем землі на колонах-опорах – це все його ідеї. Модернізм у СРСР почав формуватися в хрущовську відлигу, коли в країні з’явилися спеціалізовані журнали для архітекторів і можливість обмінюватися досвідом із колегами з країн соцтабору. Раціональний, функціональний, вивірений модернізм панував в Україні до початку 1990-х рр. Як і в бруталізму (див. нижче), в модернізму в великій пошані був залізобетон, але його ще не випучували, ховали за облицюванням. Громадські споруди модернізму були чудовим тлом для актуальних у ті часи велетенських мозаїчних панно чи панорамних вітражних вікон. Серед модерністських будівель Кам’янця – готель «7 Днів», прикрашене мозаїкою та сграфіто приміщення колишнього клубу на вул.Володимира Великого в селищі цукрового заводу, «олівець» на проспекті Грушевського, пожежна частина на проспекті Грушевського, дитячий садок №8 на вул.Космонавтів, пошта на вул.Коновальця (колишній Дружби народів), міськрада на майдані Відродження, залізничний вокзал, автостанція, будинок 48-А на вул.Героїв Небесної сотні. Перехідний етап від сталінського ампіру до модернізму – декілька корпусів ПДАТУ, прикрашених монохромними мозаїками. Приклад людяного, чарівного модернізму – мозаїчна автобусна зупинка навпроти «Епіцентру».
БРУТАЛІЗМ
Бруталізм багато хто просто не помічає, багато хто ненавидить – за компанію з усім радянським, осточортілим. У 1970-1980-х рр. у СРСР багато громадських споруд будували саме так: прості геометричні форми з неприкрашеного бетону, великі розміри, монотонність і прямолінійність. Саме така архітектурна мода була 50-40 років тому на всій планеті. Якщо для арт-нуво бетон був чимось новим, його лише вчилися використовувати, то в часи бруталізму цей матеріал уже був добре знаним. Його цінували за дешевизну. Фактуру бетону не ховали ані за облицюванням, ані за фарбуванням, ніби випучували. Біда бруталізму в тому, що бетон дуже негарно старішає, вкривається плямами, надщерблюється. Бетон поганої якості ще більше схильний до таких процесів. Тому багато громадських споруд радянського часу здаються людям некрасивими, неакуратними тощо. Треба докласти зусилля, щоб побачити всю красу простих ліній і форм у задумах архітекторів того часу. Луїс Кан, один із найвідоміших архітекторів-бруталістів, казав потім про себе, що був автором найогидніших будівель світу.
У Кам’янці представник стилю спотворений пізнішими перебудовами та утепленням. Ідеться про екскінотеатр «Юність» на проспекті Грушевського. Елементи бруталізму є в житловому будинку на вул.Огієнка, 28 (колишні «каси Аерофлоту»).
ПОСТМОДЕРН
Загальносвітова назва дивного, кострубатого і часом смішного стилю кінця ХХ ст. – постмодерн. Та на теренах колишнього СРСР поширені свої терміни: агробароко та капром (скорочення від «капіталістичний романтизм»). Стиль заснований на запозиченнях елементів з усієї історії архітектури, самоіронії, індивідуалізмі та запереченні раціоналізму й аскетизму, характерних для архітектури модернізму. Якщо раніше споруди були однаковими, ніби з конвеєра, тепер можна було вирізнитись оригінальністю – часто на противагу гармонійності.
На Заході перші споруди в стилі постмодерну з’явилися ще наприкінці 1960-х, а остаточно ця мода запанувала в 1980-х.
У нас усе сталося пізніше: з розпадом СРСР з його цензуруванням і держзамовленнями.
В архітекторів з’явилися нові замовники – скоробагатьки дев’яностих, а також корпорації та бізнес-структури.
З’явилася свобода будувати без озирань на цензуру. Башти і башточки, глянцеві вентфасади, дивні форми вікон – це все капром.
У Кам’янці таких споруд найбільше в околицях ринку, також будинок на Грушевського, 31/2 («Проєктбуд»), офіс «Ланету» на вул.Лесі Українки.
Ірина ПУСТИННІКОВА.