ОКУПАЦІЯ І ПРОПАГАНДА: З ІСТОРІЇ
Деякі речі не змінюються. Наприклад, російська пропаганда.
Історія вже чула істеричні крики про «росія здєсь навсєгда» і бикування на кшталт «ето ісконно-русскіє зємлі». Окупація Поділля російською імперією наприкінці XVIII століття відбувалася під точнісінько такими ж меседжами, якими сьогодні намагаються виправдати окупацію Донбасу – хіба лише із застарілими ятями в словах.
ХРЕЩЕНИЙ БАТЬКО БУЛГАКОВА ТА ЙОГО ДИТЯ
Процес загарбання наших земель під час другого поділу Речі Посполитої досить детально описаний у книзі «Подолія. Историческое описаніе», яка була видана 1891 р. «с высочайшего соизволения при министерстве внутренних дел». Напевно, намагалися встигнути з новинкою до сторіччя російської окупації. Автором помпезного й щедро проілюстрованого видання був Микола Іванович Петров, 51-річний професор Київської духовної академії родом із села Вознесенське
Макар’євського повіту Костромської губернії. У рік випуску цієї книжки пан професор із костромської глушини став ще й хрещеним батьком для сина свого товариша Афанасія Івановича Булгакова. Той був богословом та істориком церкви і теж перебрався до Києва з провінції, з села Бойтичі на Брянщині. Сина Афанасій назвав Михайлом. Потім той стане автором «Майстра та Маргарити», і через меморіальну дошку на його честь на стіні «Славутинки» навесні 2022 року точитимуться гарячі дискусії. Та це вже інша історія.
Тож повернімося до адвоката диявола в «Подолії. Історичному описі».
За сто років до видання книги, 1791 р., наші землі були частиною Речі Посполитої – ослабленого, але цілком суверенного королівства під владою Станіслава Августа Понятовського. 3 травня 1791 р. ця країна прийняла Конституцію республіки обох націй – другу в Європі після конституції Пилипа Орлика. Король був одним з її авторів і щиро вважав, що Польща має модернізуватися і пройти через реформи. За цим документом устрій Речі Посполитої встановлювався відповідно до прогресивних на ті часи ідей просвітництва. Правителів країна мала вже не обирати: вводилася спадкова монархія. Наступним правителем мав бути Фредерик Август із династії Веттинів.
Скасовувалося свавільне liberum veto, яке довгий час вносило розбрат у діяльність польських сеймів. Розширювалися права міщан (їх урівняли з шляхтою),
а магнатів – послаблювалися. Захищалося селянство, яке перебувало під гнітом панщини. Зникав поділ на Польщу та Литву – країна мала стати унітарною.
Реформування Речі Посполитої могло повернути країну на велику політичну арену як сильне демократичне королівство. Сусідам Понятовського впливова Польща була б кісткою в горлі – недарма ж Австрія, Пруссія та росія пошматували її між собою вперше ще 5 липня 1772 р. Конституція стала новою загрозою для країн-сусідок, тому навіть не почала діяти на повну силу. Польща, на думку росії, забагато собі дозволила з демократизацією, тому мала зникнути взагалі.
«ПРИВІД ДО ВТРУЧАННЯ ПОДАЛИ САМІ ПОЛЯКИ»
Історію пишуть переможці. Й загарблення чужої країни треба було пояснити, прикривши анексію вуалькою з «ми мали на це право!»
Ось як аргументував Петров захоплення Поділля 1792 р. імперією Романових:
«Зухвалі дії поляків і скасування ними російських гарантій колишнього типу правління не могли не образити гідності росії, яка до того ж не без підстав бачила в Конституції 3-го травня дію небезпечних революційних французьких ідей – і тому не могла не озброїтися проти них». Конституцію ж король народу «насаждав».
Нічого не змінилося, бачите: зухвалістю і образою гідності росії назване прийняття Конституції в іншій країні. Петров продовжує: «Привід до втручання подали самі поляки, з яких багато хто залишився незадоволеним «Конституцією 3-го травня», тим більше, що вона й оголошена була в той час, коли не було (в Сеймі) всіх депутатів».
«Це не ми напали. Це нас змусили!» – методички в пропагандистів не змінилися досі.
Ще цитата: «Поляки задумали, поки росія зв’язана війною з Туреччиною, звільнитися від російського впливу і змінити образ правління. На початку 1788 р. між прусською владою та польською почалися переговори, що закінчилися договором, за котрим польська влада отримала допомогу від Пруссії та пообіцяла ні в чому не слухатися росії». Так, ніби йдеться не про державу, а про першокласника-хулігана.
СХІДНЯКИ ПРОТИ РЕФОРМ
Історія любить викидати дивні колінця з повтореннями: після розвороту Речі Посполитої в керунку реформ і західної демократії знайшлися ті з громадян королівства, котрим такі новації не сподобалися. Всі вони мешкали в східній частині країни. На чолі незадоволених були власник Білої Церкви (а це далека східна околиця Речі Посполитої) князь Франтішек Ксаверій Браницький, граф Станіслав Щенсни Потоцький з Умані та Северин Ржевуський, колишній посол від Поділля до Сейму та останній польний гетьман коронний. За всіма трьома тягнувся слід із російських шпигунів і грошей. Великих грошей.
Під тиском росії трійця організовує тарговицьку збройну конфедерацію. Мета – знищити нову Конституцію. Де брати союзників? Так, вічне ж «росіє, введи війська!». Магнати подалися по допомогу до імператриці Катерини ІІ. Та в січні 1792 р. уклала мир із Туреччиною (це було важливо перед анексією Поділля – Османська Порта починалася відразу
за Жванцем) і домовилася з Пруссією. Габзбурги, котрі 1772-го брали участь у відриванні шматків територій у Речі Посполитої, цього разу від такої розваги утрималися.
Захоплення нових територій Катерина здійснила швидко – на початку травня 1792 р. російська армія для такої «спецоперації» була розділена на дві частини. Одна, під керівництвом Михайла Кречетнікова, налічувала 32 тис. солдатів і йшла з боку Білорусі на територію Литви.
Друга, якою керував Михайло Каховський, мала 64 тис. людей. У її складі були солдати, що недавно брали участь у російсько-турецькій війні, а також молдавська армія. Ця орда сунула на Поділля та Волинь із боку Дністра. Обидві армії рухалися одночасно. В унісон з їхнім просуванням російський посол при варшавському дворі Яків Булгаков заявив польському уряду про те, що Поділля, Волинь і Литва – це російські території. Тертий калач і дипломат, таємний радник Яків Булгаков до призначення у Варшаву був амбасадором у Стамбулі й чимало посприяв тому, щоб Крим із татарського став російським.
Слабка, погано озброєна та розхристана польська армія під керівництвом Станіслава Понятовського і Тадеуша Костюшка пробувала дати відсіч загарбникам, але зазнала поразки. Поділля і Волинь, Гродно та Вільно (сьогоднішній Вільнюс) опинилися під окупацією.
10 серпня 1793 р. в російські руки перейшла і столиця Речі Посполитої – Варшава. Сам Кречетников, котрий після анексії став генерал-губернатором приєднаних територій, до такого тріумфу не дожив: помер 9 травня 1793 р. в Меджибожі.
Як пише Петров, «що стосується безпосередньо Поділля, то головною діючою особою тут був, з армії Кречетникова, генерал Дерфельден, котрий, захопивши польську артилерію у Брацлаві, Красному та поблизу Кам’янця-Подільського, взяв в облогу зі своїм військом це місто і без будь-якого кровопролиття змусив місцевий гарнізон із комендантом Злотницьким на чолі здатися 21 квітня 1793 р.».
Правління окупаційної влади на Поділлі Петров описує так: «Судочинство та адміністративні установи в краї залишалися поки що колишні. У приєднаних до росії областях російський уряд перш за все звернув свою увагу на підтримання в них порядку, миру, тиші, зміцнення цивільних відносин».
А російська цариця видала маніфест про приєднання «Південно-Західного краю» до своїх володінь. Пам’ятаємо ж, що та ділянка Укрзалізниці, котра біжить через Кам’янець, дотепер називається Південно-західною. Так, як називала наші землі сатрапка, що знищила Січ. У маніфесті імператриця пояснювала свою «СВО» «визволенням і порятунком землі та міст, що колись належали до росії, і єдину з нами віру сповідуючих від спосус погрожуючих». Про захист російської мови, як бачимо, тоді ще не йшлося, а от про віру варто поговорити детальніше.
ЦЕРКОВНЕ ПИТАННЯ
Серія гучних обшуків у священників РПЦвУ вкотре довела, що релігія – потужний канал ворожої пропаганди в Україні. Так було і 230 років тому.
Майже відразу на Поділлі почалися гоніння на уніатську церкву – найпоширенішу серед русинського селянства. Адже Конституція 3 травня, котра так розізлила росію, гарантувала громадянам свободу віросповідання та створювала засади для появи національної церкви.
Хоча в Петрова питання свободи совісті набуває якогось казкового звучання. Начебто православний архієпископ Віктор Садковський не отримав «згори» жодних інструкцій, як поводитися з місцевими парафіями, котрі були переважно греко-католицькими. І коли до нього прийшли два греко-католицькі монахи та два священники, які висловили бажання перейти з унії до московського православ’я, то «навчений в обережності гірким досвідом, преосвященний не мав гадки, як діяти в подібному випадку. Побоюючись діяти незгідно з видами уряду на даний момент, він вибрав середню міру: приєднати до православ’я монахів та священників, а щодо приєднання їхніх парафій звернувся до петербурзького митрополита Гавриїла та просив дозволу приїхати до Петербурга».
Пасторальна картинка: знічений ієрарх і четверо (лише четверо!) подільських уніатів, яким захотілося змінити віру. Та чи було так насправді?
Садковський насправді управляв подільською єпархією аж з білоруського Слуцька, де керував організованою ним консисторією. Там він ще в 1780-х встиг розлютити польську владу самовільними приєднаннями уніатських парафій до православ’я. У квітні 1789 р. його звинуватили в підбурюванні селян до збройних антипольських повстань на Волині та Поділлі, підтримуванні тісних контактів із росією, а також у примушуванні православних священників Речі Посполитої присягати російській цариці. Садковський своєї співпраці з росіянами і не заперечував. Тож до отримання сану Мінського архієпископа 1793 р. він сидів у в’язниці в білоруському Несвіжі за звинувачуваннями в держзраді, невірності республіці та злочинах проти національних законів. А після звільнення швидко взявся за улюблену справу – навернення уніатів у православ’я.
Катерина ІІ схвалювала діяльність Садковського. Ще б пак: у жовтні 1794 р. Віктор повідомив Синод про приєднання до московської церкви аж 721 парафії на щойно приєднаних територіях. Наступного року кількість церков, що змінили віру, сягнула 1607. Загалом Садковський, котрий нібито боявся тривожити уніатські парафії, навернув у московську церкву півтора мільйона людей.
Сам він бував на Поділлі вкрай нечасто, через що місцевим православним священникам доводилося їздити висвячуватися на сан у Молдову. Чи міг хтось із місцевих кліриків застати його з проханням, описаним у Петрова, чи це апокриф – невідомо.
Імператорський рескрипт від 22 квітня 1794 р. вказує, що об’єднання в православ’ї є найбільш надійним засобом для втримання народу «в єдинодумстві та спокої», а будь-який спротив католиків віднині є кримінальним злочином, що підлягатиме суду та конфіскації майна. Отака вона, свобода по-російському.
Ірина ПУСТИННІКОВА.