СТРІМКА П’ЯТДЕСЯТИЛІТНЯ ЛАНЬ
Днями виповнюється 50 років із часу, коли міст «Стрімка лань» з’єднав два береги Смотрича. «Подолянин» розповідає історію створення цього інженерного дива.
МІСТУ ТРЕБА МІСТ
У 1960-х Кам’янець укотре задумався про зведення нового мосту через скелястий каньйон Смотрича. Кількість транспорту зростала, зростало й навантаження на Замковий (у народі «Турецький») міст. Це питання порушували і на рівні області. Скажімо, 9 червня 1965 р. на технічній раді обласного відділу будівництва й архітектури Хмельницького облвиконкому. До вивчення питання підключився інститут «Укргіпродортранс». Розглядалося два місця для побудови нової транспортної артерії. Одне – у північній тоді частині Кам’янця, дещо вище від кладки на Зіньківці на Польських фільварках. Друге – у південній частині міста, в районі тодішньої вул.Загородньої. Не пригадуєте таку? Звісно, вона давно перетворилася на проспект Грушевського. Отже, спеціалісти інституту вибрали точку на півдні міста. Головним аргументом послугував той, про який ми згадували в «Подолянині» в червні цього року: саме в районі села Смотрич, Кубачівки та Циганівки планувалося зводити великі масиви багатоквартирних будинків, де б жили працівники декількох заводів, що будувалися на півдні Кам’янця. Архітектурно-планувальну частину проєктного завдання мостового переходу, який продовжував би вулицю Загородню, було розроблено проєктним інститутом «Укрпроєктстальконструкція». Згідно з планами, довжина мосту мала бути 357,8 м, а підходів до нього – 292,2 м.
ЧОТИРИ ПРОЄКТИ ДЛЯ КАМ’ЯНЦЯ
Загалом було створено декілька проєктів майбутнього мосту. Згідно з першим варіантом, міст мав нагадувати знаменитий «Golden Gate» у Сан-Франциско. Науковими термінами такий тип називається «вантовим». Як правило, він має одну або дві опори-пілони, від яких до дорожнього полотна йдуть прямолінійні сталеві канати-ванти. Такі мости мають меншу жорсткість і відносну нерухомість дорожнього полотна. Перший варіант мав за проєктом прольоти 70 м х 150 м х 70 м.
У другому запропонованому варіанті конструкція складалася із залізобетонної монолітної аркової споруди прольотом 140 м. Зверху мала бути збірна надарочна споруда з типових попередньо напружених блоків. Перший варіант був більш економним, плюс краще розробленим. І мали б кам’янчани нині не «Стрімку лань», а свої «Золоті ворота», якби експертиза Міністерства комунального господарства УРСР не відправила обидва проєкти на доопрацювання.
У кінцевому висновку від 10 серпня 1965 р. сказано, що було повторно представлено кошториси щодо обох варіантів і рекомендовано до затвердження все-таки другий варіант мосту. Після переробки він виявився більш економічним. Але з’явилося ще два нові проєкти! Третій варіант пропонував балочну систему з будівництвом високих (понад 60 м) опор із прольотами 30 м між ними. Цей варіант навіть не розглядали через зону Вранча: наш регіон вважався сейсмонебезпечним. Нарешті в четвертому варіанті пропонувалося звести сталевий підвісний міст. Та розрахунки цього проєкту потребували коригування.
Отже, 1965 р. було вирішено звести бетонний арковий міст.
1 січня наступного 1966 року головний архітектор Кам’янця-Подільського Ізяслав МЕДВЕДОВСЬКИЙ писав, що «позитивно рухається питання про будівництво мосту через Смотрич». Пізніше відбулася сесія міськради, котра дала старт будівництву мосту поблизу Кубачівки.
Але будівельники, які працювали на об’єкті, зводили зовсім інший міст – новаторський, не схожий на жоден із чотирьох попередніх варіантів. Як так сталося?
OPUS GRANDE ЕГОНА ЮКСА
Щоб зрозуміти це, нам доведеться перенестися в часі – в 1957 рік. І у просторі – на 1712 кілометрів на захід. Ми в Люксембурзі, однойменній столиці карликової держави, яка в післявоєнний час стала столицею Європейського об’єднання вугілля і сталі та Європейського співтовариства з атомної енергії. Прообраз майбутнього ЄС народжувався у старовинному місті, яке за своїм рельєфом дуже нагадувало Кам’янець. Місту, яке прихистило штаб-квартири важливих інституцій, дуже не вистачало мосту над 75-метровою долиною Пфаффенталь із річкою Альзетте. Потрібно було сполучити старі квартали Кірхбергу з районом Лімпертсберг. І уряд Люксембургу оголосив конкурс. На нього надіслали аж 69 проєктів. Переміг варіант від 30-річного німецького архітектора Егона Юкса (1927-2008). Той вчився у видатного швейцарця Ле Корбюз’є і спеціалізувався власне на будівництві мостів. Люксембурзький міст, котрий потім пофарбують у яскраво-червоний колір, став для Юкса opus grande, головною роботою його життя. Хоча в доробку архітектора були й інші видатні проєкти, як-от футуристичний вантовий Кьольбрандбрюкке в Гамбурзі.
20 квітня 1962 р. почалися роботи над фундаментом. Компоненти подвійних коробчастих балок, які утворюють конструкцію мосту, спочатку зібрали у ФРН, а потім транспортували сегментами розміром 3х13 м на місце потягом і автотранспортом. Люксембурзький міст отримав свою назву на честь Великої герцогині Шарлотти 20 червня 1963 р., коли була встановлена перша секція опорної конструкції. Остання коробчаста балка була піднята на місце 28 жовтня 1964 р. Із загальної ваги мосту 5200 тонн 4785 тонн приходиться на сталь.
Будівельні роботи були завершені 2 червня 1965 р. Міст пройшов тест на перевантаження: по ньому одночасно проїхали 12 танків M48 Patton, кожен вагою 42 тонни. 24 жовтня 1966 р. міст відкрили для руху автомобілів, пішоходів і трамваїв. Яскравий колір мосту обрали не просто так: червону фарбу гарно видно навіть у погану погоду та туман.
2016 року до 50-річчя мосту в Люксембурзі випустили поштову марку з малюнком німецької художниці Аніти Вюншманн та пам’ятну монету номіналом 2 євро.
Цифри, пов’язані з мостом, вражали сучасників: довжина – 355 м, висота – 75 м, похилі ноги – 40,6, та 38,7 м – у висоту. Дорожнє полотно складається з ортотропної сталевої плити, яку підтримують дві паралельні коробчасті балки по 6 м завширшки. Ширина пішохідних доріжок спершу була 2,1 м, а після ремонту в 2015-2018 рр. (його вартість становила 40 млн євро) збільшилася до 3,69 м із південного та 2,55 з північного боку. Через те, що міст облюбували самогубці (про це навіть є короткометражка режисерки Женев’єви Мерш від 1991 р.), 1993 р. було зведено бар’єри безпеки зі скла висотою 2,7 м.
ДО ЮВІЛЕЮ НЕ ВСТИГЛИ
Фото неймовірного мосту ще на етапі його будівництва розлетілися по спеціалізованій пресі всього світу. Хтось із працівників Інституту електрозварювання АН України міг бачити таку статтю або поштову марку, випущену 1966 р. А може, це був працівник Мостозагону №2, адже саме інститут електрозварювання ім.Патона та Мостозагін №2 і значаться авторами нового проєкту кубачівського мосту. Бо повірити в раптовий збіг у такій непростій царині як мостобудування дуже складно.
На сесії міськради від 19 листопада 1968 р. було вирішено, що до квітня 1970 р., до гучного відзначення сторіччя Володимира Леніна, міст буде зведено. Та не все сталося так, як гадалося. Будівництво затягувалося. Роботами займався київський трест Мостобуд №1 під керівництвом Ісака БАРЕНБОЙМА.
Останній блок монтажники Мостозагону №2 встановили аж 21 серпня 1973 року. 50 років тому. Після цього два осінні місяці тривали завершальні роботи. І от нарешті 3 листопада 1973 р. відбулося випробовування мосту фахівцями київського НДІ ім.Шульгіна. Танки Patton по мосту, спроєктованому в інституті Патона, не пускали, але тричі проїхали вісім КамАЗів, навантажених по 25 тонн кожен. Невдовзі міст урочисто відкрили.
А вулиця Загородня, котра вела до мосту, тим часом перетворилася на проспект Леніна. По ньому, як і по мосту, 1980 р. пронесли олімпійський вогонь, і подивитися на таке видовище зібралася ледь не половина міста.
Із вересня 1996 р. на мосту почав діяти банджі-джампінг. Із 8 жовтня 2004 року міст перебуває не в комунальній, а в державній власності.
Міст у мирний час дуже любили повітроплавці. Перший проліт під ним відбувся 29 червня 1999 р. 6 листопада 2004 р. під мостом пролетіли відразу три зв’язані кулі. Для майже всіх пілотів теплових аеростатів було ледь не справою честі пролетіти під «Стрімкою ланню». Найбільше таких польотів (понад 20) здійснив кам’янчанин Сергій ГНАП.
Люксембурзький міст має довгу назву, та народ називає його просто Червоним. У нашого двійника офіційної назви не було – міст собі й міст. «Стрімкою ланню» його почали називали вже у ХХІ столітті.
ПЛАГІАТ ЧИ ЗБІГ?
При зведенні сплагіаченого проєкту було втілено чимало новаторських для срср підходів. Революційним підходом вважали використання в трьохпролітній рамній системі мосту ортотропних плит зі спеціальних низьколегованих сталей. Це дозволило обійтися без залізобетону при настиланні головної частини мосту над річкою. Згадаймо Люксембург: саме з такого ж матеріалу був зроблений і міст Великої герцогині Шарлотти. Повірити у збіг уже не вийде.
На кам’янецькому мосту вперше в срср застосували навісне монтажне зварювання стиків головних балок, зварювання сталі різних марок. Це здешевило процес будівництва.
Ще одним новаторським підходом було застосування бісталевих конструкцій, створених із поєднання двох металів – для кращої термостійкості.
Давайте порівняємо основні характеристики двох мостів:
• відстань між опорами: 152,56 м – у Люксембурзі, 174 м – у Кам’янці;
• протяжність мосту: 355 м – у Люксембурзі, 380 м – у Кам’янці;
• загальна ширина мосту: 25 м – у Люксембурзі, 19 м – у Кам’янці;
• ширина тротуарів: 2,1 м – у Люксембурзі (до ремонту), 2,5 м – у Кам’янці.
І якщо висоту Червоного мосту знають точно – 74 м, то достовірних даних про висоту «Стрімкої лані», здається, не існує. У «Книгу рекордів України» Григорія Маценка наш міст свого часу потрапив як найвищий в Україні – 70 м. Станіслава Папевська в путівнику «Кам’янець-Поділь-ський» (2003 р.) згадує про 60 м.
А в рекламі банджі-джампінгу 1996 р. йшлося про 54 м. Шкода, що точних даних немає, але якими б вони не були, «Стрімка лань» уже майже рік не є найвищим мостом України – після введення в експлуатацію 151-метрового вантового мосту через Дніпро та Старий Дніпро в Запоріжжі 22 січня 2022 р. Висота дорожнього покриття цього мосту над водою – лише 24 м.
Ірина ПУСТИННІКОВА.