СКАНДАЛ НА КОЛЕСАХ
10 січня в сесійній залі міської ради відбулися громадські обговорення щодо тарифу на перевезення в міських маршрутках. Наразі кам’янчани платять 10 грн за поїздку – такий тариф міська рада затвердила в липні 2022 р. Він діє донині… щоправда, поки.
Про те, що вони хочуть більше, перевізники заявляли ще торік, серед аргументів були підвищення цін, зменшення пасажиропотоків і дефіцит кадрів. Пропозиції були такими:
ДП «Вєрон» ПП «Подільська Нива» – 18 грн;
ОВ «Транс-Поділля» – 16,45 грн;
ініціативна група перевізників-підприємців – 15,65 грн.
Перевізники наголошували, що чинний тариф у розмірі 10 грн більше не відповідає сучасним економічним реаліям.
– Як бухгалтер, хочу сказати не поняттями, а цифрами. З 1 січня, як ми всі знаємо, подорожчали багато чинників, які впливають на перевезення. А ще витрати на пально-мастильні матеріали, ремонт двигуна, шини, гуму, страхування, заробітну плату працівникам. Якщо збити все це докупи, то сьогодні квиток має коштувати 18,75 грн. І тут ще не вкладено новий відсоток військового збору, – зауважила головна бухгалтерка ТОВ «Транс-Поділля» Марія КОВАЛЬ.
Але департамент економіки і розвитку інфраструктури міста дійшов іншої думки.
– З урахуванням правок, які ми опрацьовували з відділом пасажирських перевезень, розрахунок середньої вартості тарифу має становити 12 гривень. Що стосується інших міст, то департамент економіки проводив відповідний моніторинг. Наприклад, в Ужгороді – 13 гривень, діє з 2024 року, в Івано-Франківську – 15 грн, теж діє з 24-го, в Луцьку – 14 гривень. У Шепетівці, Старокостянтинові – 12 гривень. У Хмельницькому – 12 гривень, але там також подали розрахунки на підвищення, і поки що рішення не ухвали-ли, – зазначила директорка департаменту Майя ГУРСЬКА. – Звичайно, розуміємо, що будь-який суб’єкт господарювання, який надає послугу, або вироб-ляє продукцію, або виконує будь-яку роботу, має отримувати заробітну плату і покривати витрати. Я вам доповіла той економічно обгрунтований стан на сьогодні з урахуванням правок, які були взяті до уваги.
Після оголошення рішення ДЕРІМ про можливий тариф 12 гривень перевізники висловили категоричне обурення. Вони стверджували, що це не покриває навіть базових витрат, і наполягали на підвищенні. А ще водії заявили, що, в разі ухвалення «незадовільного» тарифу, потрібно скоротити кількість маршрутів або припинити обслуговування міста.
Зі свого боку місцеві жителі, які прийшли висловити власну позицію, не залишилися осторонь. Люди обурювалися не лише можливим підвищенням вартості проїзду, але й низькою якістю послуг, які нині вже не відповідають їхнім очікуванням. Містяни скаржилися на переповнені маршрутки, де «немає чим дихати»; неналежний технічний стан автобусів, грубе поводження водіїв, непрозорість прибутку перевізників.
– Перший маршрут завжди битком набитий. Кількість машин зменшилася, значить дохід на одного водія збільшився. Про витрати і збитки ви говорите, а про дохід жодної інформації не надаєте, – додала громадська активістка Наталія КІЯЩЕНКО.
Зіткнення інтересів швидко переросло у сварку й боротьбу за мікрофон. Голоси підвищувалися, а аргументи дедалі частіше звучали у групі взаємних звинувачень. Про подальшу долю тарифу на перевезення «ПОДОЛЯНИН» дізнався в начальника відділу пасажирських перевезень міськради Володимира КОНДРУКА.
– Попереду ще мають бути два етапи: рішення міської ради про скасування попереднього тарифу, що був прийнятий 2022 року, і рішення виконавчого комітету із встановлення нового тарифу, – повідомив Володимир Володимирович. – Після цього буде відомо, коли набуде чинності новий тариф і в якому розмірі.
Сюзанна СИРОТЮК.