ПОВЕРНЕННЯ У СВІТОВИЙ МОТОБОЛ! ЩО РОБИТИ ДАЛІ?..
Із 9 по 13 липня 2025 року Україна, після 8 років відсутності, офіційно повернула свою збірну на чемпіонат Європи з мотоболу, який відбувся в місті Будель (Нідерланди).
Широкомасштабне вторгнення, виснажлива велика війна, COVID-2019… Можна ще багато наводити фактів і причин, чому один із найпопулярніших видів мотоспорту в Україні за останні 60 років зник зі світової арени.
З 2017 року вітчизняний мотобол жодного разу не був представлений у найпрестижніших єврозмаганнях. Неучасть у міжнародних змаганнях для будь-якого виду спорту, а особливо технічного, – це припинення конкуренції, розвитку, а відтак і смерть. Незважаючи на безстрокову дискваліфікацію і позбавлення можливості брати участь у міжнародних змаганнях, росія і Білорусь об’єдналися і мають нині близько 15 команд, які постійно практикуються між собою. Німеччина має два дивізіони – Південний і Північний, які також включають 15 команд. Франція, лише за станом на 2019 рік, мала 24 команди. Навіть Нідерланди та Литва об’єдналися з Євролігою. Єдина Україна залишилася на всі ці роки війни абсолютним аутсайдером.
Сьогодні в Україні є 4 діючі команди, проте зовсім недавно їх було 5. Страх закордонних мотобольних партнерів перед бойовими діями з 2014 року на нашій території заблокував при-їзд офіційних збірних в Україну. Фінансово-організаційно Україна, будь-як, спромоглася взяти участь у змаганнях у Нідерландах і Франції у 2016-17-х роках. Після цього міжнародний український мотобол став на паузу…
У вересні 2024 року керівництво держави змінило очільника Міністерства молоді і спорту, тепер це Матвій БІДНИЙ. У грудні того ж року вперше за 25 років змінили і президента Федерації мотоспорту від Мінмолоді і спорту – ним став Олександр ПАЩИНСЬКИЙ, а в лютому 2025-го Головою комісії з мотоболу призначено Андрія РАДНЮКА. І вже в липні українські мотоболісти виїхали на шикування в нідерландському Буделі – для участі в Євро-2025 із мотоболу.
Від України ніхто і не чекав узагалі навіть того рівня, з яким виїхала збірна. Все спортивне керівництво, власне і гравці, усвідомлювали, що команда не зможе подолати «новітню школу» європейського мотоболу. Вітчизняні гравці привезли «стару школу», яка вже 15 років не практикується на міжнародній мотобольній арені. Навіть Нідерланди і Литва, які в уявленні українських уболівальників були вічними аутсайдерами, тепер на неймовірному рівні змагалися у фіналі за третє місце, і це був видовищний двобій!
Хоча Україна посіла останнє місце на мотобольному Євро-2025, проте ми однозначно перемогли! Весь світ ще раз переконався, що Україна була і буде мотобольною державою. Поява і повернення України викликали неймовірний ажіотаж і натхнення серед світової мотобольної спільноти, бо слов’яни повернулися… Але треба визнати, що світовий мотобол «полетів у космос» за останні 10 років. Сьогодні мотоциклетна техніка і міжнародна гра мають, так би мовити, «голлівудський рівень».
Уперше за десятки років у змаганнях такого рівня не було абсолютного як лідера, так і безстроково дискваліфікованого спортивного аутсайдера – країни-агресорки (росії), яка завжди в мотоболі позиціонувала тезу, що в українському мотоболі панує виключно «московитська школа», хоча все завжди було навпаки. Українські гравці, полюючи за копійкою, спокушалися і змінювали громадянство на користь московського «Металурга» (м.відноє), чим робили останнього просто непереможним.
В основу нашої Національної збірної ввійшли гравці трьох клубів, згідно з результатами чемпіонату України 2024 року. Золотим призером минулого року став мотобольний клуб «Дружба» (с.Мачухи, Полтавська область), головним тренером збірної став тренер цієї ж команди Анатолій ТАРАН. Квотування щодо складу збірної відбулося таким чином:
– МК «Дружба» (І місце в чемпіонаті України) – 6 гравців (Іван Таран, Сергій Пузик, Юрій Жиденко, В’ячеслав Мусієнко, Олександр Кінаш, Алан Мироненко);
– МК «Поділля-Мотор» (ІІ місце) – 2 гравці (В’ячеслав Янішен і Владислав Мудрик);
– МК «Нива» (ІІІ місце) – 2 гравці (Олександр Ходосов, Сергій Олексенко).
Якщо гравцям збірної ще потрібно серйозно працювати над своєю підготовкою, то українська суддівська колегія показала себе на абсолютній висоті. Згідно з регламентом чемпіонату Європи, кожна команда має привезти на обслуговування чемпіонату двох своїх суддів. Від України це були судді міжнародної категорії Олег ГЕРАЩЕНКО та Роман КУЛИК. Рівень їхньої роботи як міжнародних рефері був визнаний усіма збірними, організаторами та представниками FIM Europe найкращим на цьогорічному Євро. Як результат, їм було доручено судити найвідповідальніші матчі чемпіонату, зокрема найпрестижнішу – фінальну гру: Франція – Німеччина. Важливо розуміти, що за всю історію світового мотоболу це вже вдруге рівень українських рефері був вшанований честю судити найпрестижнішу гру – фінал Євро.
Разючою різницею європейського мотобольного руху від українського є насамперед ставлення до найголовнішого героя всіх матчів – глядача і фан-бази. В Європі мотобол позиціонують як модний вид спорту. Тут і сучасна музика в інтервал-ектах (перервах), і комфортні фудкорти, щоб не давитися під час матчу на брудних лавках і сидіннях, і VIP-зона для спеціальних гостей, підприємців та інвесторів, керівництва FIM Europe… Для супервідданих фанатів є секторальний поділ по країнах: німецькі активісти окремо, нідерландські розмальовані дівчата і хлопці в центрі… Французькі патріоти у своєму краю трибун. Уночі для цих же фанів діє нічна сцена, щоб глибоко пережити ігри чемпіонату під музику модного діджея, в якого на екрані на задньому фоні бачимо відео найкращих ігрових моментів і голів Євро за день, і, не лягаючи спати, продовжити мотобольне родео зранку. Словом, в Європі – це абсолютний фестиваль мотоболу! Незважаючи на те, що українському мотоболу вже 70 років, як спортивній дисципліні та цілій культурі, в нас досі, на жаль, нічого схожого не народилося.
Що вразило українську делегацію найбільше!? Однозначно, неймовірним став той факт, що в європейському мотоболі вже чітко визначено, що робити з мотоболом далі! Це майбутнє – підлітковий мотобол, юніори. Якщо ще донедавна це було глибоко нецікаве явище, і самі ж організатори намагалися «дитячі ігри» ставити до проведення основного чемпіонату або впритул після, то в останні три роки видовищність і професіоналізм юніорського мотоболу разюче виросли, і тепер ігри U18 тісно інтегровані в тіло основного чемпіонату. Треба щиро визнати, що фінальні ігри молодших місцями виглядали суттєво якісніше, ніж їхніх старших колег.
Юніорські ігри – це гравці 16-19 років, які грають виключно на мотоциклах 85 куб. см, коли техніка старших – це 250 куб. см ТМ і GAS-GAS. Юнаки грають більш технічно, коли у старших дядьків включаються драйв на повну і місцями чиста агресія. Юнаки менше махлюють і симулюють, особливо якщо говорити про старшу французьку збірну. Головний тренер французьких юніорів легендарний Олівьє БОНЖО наголошує, що французи взагалі прагнуть до того, щоб юніори кожні 2 роки міняли старшаків.
В України колосальні перспективи щодо юніорського мотоболу. Сьогодні в цьому лідер – команда «Поділля-Мотор» із Кам’янця-Подільського, юнаки якої – «Поділля-Мотор-2» – вже заявилися і грають у дорослому чемпіонаті та на дорослій тех-ніці (250 куб. см), і в них виходить! Навіть вимальовуються чіткі перспективні зірки, як, зокрема, Ілля Мудрик. «Дружба» і «Нива» теж мають спортсменів із молодого покоління, проте все юніорство українського мотоболу об’єднано спільною проблемою повної відсутності 85-кубової техніки, без якої на світові змагання заявитися шансів немає. ФМСУ в особі голови комісії з мотоболу вже розпочала переговори із трьома провідними німецькими клубами, і в цьому напрямку триває робота.
Найголовнішим успіхом ФМСУ після цьогорічного ЄВРО є домовленість про приїзд на територію України братів-литовців зі складом основи їхньої збірної + юніори для проведення товариських зустрічей на безпечній мотобольній арені Правобережної України, в Кам’янці-Подільському 26-28 вересня цього року. Якщо Бог дасть реалізувати такий задум, то це буде вперше в мотоспорті країни, коли від початку повномасштабного вторгнення до нас приїде іноземна професійна мотобольна команда. До того ж саме Литва зустрічатиме Євро-2026: 21-26 липня 2026 року місто Скоудас стане наступною столицею європейського мотоболу.
Стаття підготовлена за інформацією Федерації мотоспорту України.