П'ятница, 19 Квітня 2024 р.
18 Червня 2021

НА ВЕЛИКЕ БУДІВНИЦТВО ВЕЛИКІ НАДІЇ

Хмельниччина активно встеляється якісними дорога­ми. Якщо раніше кам’янчани із заздрістю дивилися на вінницькі, львівські шляхи і жартували крізь сльози, що на нас закінчується цивілізація, то нині вже можуть похизуватися дунаєвецькою об’їзною, частиною кам’янецької, завдяки хорошим ремонтам набагато швидше доїжджають до Хмельницького. Звісно, буде і чимало скептиків, які скажуть, що роботи ще дуже і дуже багато.

В’їзд до Кам’янця з боку ГуменцівЯкі дорожні роботи нині виконуються на Кам’янеччині, що зроблено і що заплановано на майбутнє, – запитали у фахівця зі зв’язків із громадськістю та пресою Служби автомобільних доріг у Хмельницькій області Юлії МАНЗЯК:

– У рамках реалізації програми президента України «Велике будівництво» лише 2020 року відремонтували близько 60 км автодороги Н-03 в напрямку від Хмельницького до Кам’янця-Подільського, – каже речниця. – Цьогоріч плануємо відремонтувати ще 95 км. На ділянках від Хмельницького до кордону із Житомирською областю та від Кам’янця-Подільського до кордону з Чернівецькою заплановано об’єкти реконструкції, поточного середнього та капітального ремонту. Важливість маршруту для регіону полягає в тому, що він є основною дорожньою артерією між цими областями. Автодорога веде до відомих історичних пам’яток – Старокостянтинівської та Кам’янець-­Подільської фортець.
Щодо Кам’янеччини, то днями перед в’їздом до міста, поблизу Гуменців, підрядник ТОВ «Енер­гетично-дорожнє будівництво» влаштував фінішний шар дорожнього покриття. Такі ж роботи виконано від Шатави до Слобідки-Рахнівської. Набрав потужностей поточний середній ремонт автошляху регіонального значення – Кам’янець-Подільський – Сатанів – Війтівці – Білогір’я. У планах – влаштування нового дорожнього «одягу», який, зокрема, матиме два шари асфальтобетону загальною товщиною не менше як 0,15 м; відновлення штучних споруд (водопропускні труби, мости, шляхопроводи) на ділянці ремонту; поширення дорожнього покриття, посилення основи; влаштування покриття на пересіченнях та примиканнях; влаштування перехідно-швидкісни х смуг, автопавільйонів, посадкових майданчиків; встановлення нових дорожніх знаків та нанесення горизонтальної розмітки. Від Кам’янця в бік Сатанова вже 4 ділянки в роботі.

Не один рік болючою для Кам’янеччини і туристів України є жахлива дорога до Старої Ушиці. Тому цікавимося і її долею.

– Цей автошлях ремонтуватимуть цьогоріч по всій протяжності, – пояснює пані Юлія. – Наразі тривають тендерні процедури. Щодо ділянки від виїзду з Кам’янця (орієнтовно Мукша Китайгородська) до повороту на Крушанівку вже розглянуті пропозиції учасників відкритих торгів, триває стадія ухвалення рішення. На ділянці від Крушанівки до Старої Ушиці аукціон заплановано на кінець червня. Ремонтуватиметься вона влітку, але проїзд до туристичної родзинки буде.
Перелік об’єктів великого будівництва зазвичай збільшується, тому чекаємо і на нові тендери. Тривають тендерні процедури щодо ділянок у селі Жванець, а також на дорозробку проєкту з ремонту мосту «Стрімка лань». Ще 2008 року дорожники його оцінили, але далі справа не пішла через відсутність фінансування. Нині проводимо тендерні процедури на проєкт, а вже потім будемо говорити про ремонти.
Дороги, які перебувають на балансі держави, ремонтуються виключно за кошти держави. Це дорожній фонд, це державні запозичення, це так званий «ковідний фонд», на якому всі так піарилися торік, та й досі продовжують. Хоча це кошти, які, згідно з рішенням Стокгольмського міжнародного арбітражу, Україні повернено РФ як плату за ненаданий природний газ. І передбачалися вони на розбудову інфраструктури: лікарні, дороги, школи. Коли почали справлятися із фінансуванням лікарень, тоді переспрямували частину фінансування на будівництво та ремонт доріг. Не розікрали їх, не забрали у хворих і нужденних, а спрямували в правильне русло, зробили те, що 25 років досі ніхто не міг зробити. Дунаєвецьку об’їзну ще коли обіцяли зробити? А виявилося, що за рік із нуля можна зробити.
Дорожній фонд дієво запрацював з 2019 року. Всі кошти, зібрані з пального, митних зборів, які мали йти на дорогу, фактично на них і пішли. Раніше в розпорядників фінансових коштів була можливість ці гроші спрямовувати куди завгодно, тільки не на дороги.

Повідомила Юлія Манзяк і про те, що з 2022 р. Укравтодор повністю відмовиться від проєктів поточного середнього ремонту, натомість встановлю­ється лише 2 види: капітальний і поточний. Ті об’єк­ти, на яких уже розпочаті роботи, будуть закінчуватися в рамках поточного середнього ремонту.

Основна мережа доріг України побудована ще у 70-80 роках і не розрахована на сучасні транспортні навантаження. Мізерне фінансування належного експлуа­таційного утримання та відсутність ремонту десятиліттями призвели до того, що більшість доріг є вкрай зношеними. З 2008-го, коли змінилися будівельні норми, мережа доріг не відновлювалася масово капітальним ремонтом. Замість нього застосовувався поточний середній ремонт.
Навесні були проведені обстеження відремонтованих доріг державного значення в низці областей. У його рамках виявлено чимало пошкоджень на об’єктах, котрі не так давно були здані в експлуатацію, або ремонт на яких триває, та до якості якого є запитання. Служби автомобільних доріг у цих областях зобов’язали підрядників ліквідувати власним коштом виявлені дефекти у межах гарантійного обслуговування, а якщо ділянку ще не здали в експлуатацію – терміново ви­правити недоліки. Більшість об’єктів, де виявлено дефекти, оновлювалися за старими проєктами поточного середнього ремонту, де не передбачалося ані укріп­лення дорожньої основи, ані посилення несної здат­ності дороги загалом. Ми розуміємо, що практика поточного середнього ремонту себе вичерпала. Саме тому всі дорожні проєкти «Великого будівництва» з початку 2020 року максимально наближені до рівня капітального ремонту.