ПАРКУВАННЯ: ХТО ШТРАФУЄ, ХТО СЛІДКУЄ
У Кам’янці вже декілька тижнів водіїв, які паркуються з порушеннями, штрафує новостворена інспекція з паркування. Судячи з реакції кам’янчан, одні до такої спроби вирішити проблему ставляться скептично, а інші чекають результату від роботи цієї служби.
Попри все, повідомлення про штраф на лобовому склі свого автомобіля в березні знайшли вже більше як 700 порушників, які залишили авто в забороненому місці на проспекті, на пішохідних переходах, зелених зонах, зупинках маршруток тощо. А тому тема набирає обертів та обговорень.
Ті, хто за кермом, нарікають на недостатню кількість паркомісць у центрі. Пішоходи – на хаотично припарковані автомобілі, які створюють незручності та небезпеку руху. Ну, а інспектори – на велику кількість порушень, відсутність культури паркування в містян та агресію з боку окремих водіїв у відповідь на їхню роботу.
Зважаючи на це, «Подолянин» вирішив з’ясувати, яке завдання в інспекторів, які розміри штрафу і як заплатити меншу суму, чи штрафують дорогі авто та де будуть платні парковки в місті.
Для початку – про саму структуру цієї муніципальної служби. Відоме раніше КП «Муніципальна інспекція» наразі ліквідували, чи, точніше, реорганізували (а колишній директор цього підприємства Станіслав Стоцький уже очолює КП «Кам’янецький парк»). І тепер при департаменті ЖКГ працює відділ муніципальної інспекції, який і виконує роботу в двох напрямках: контроль за дотриманням правил благоустрою та правил паркування транспортних засобів. Його завідувачем призначили Ростислава МАЙОРА, з яким ми і поспілкувалися.
– Чи великий штат сьогодні має ваш відділ? Де набували досвіду інспектори, адже робота для Кам’янця зовсім нова?
– У нас усього шестеро людей, разом із завідувачем та двома профільними заступниками. І це, звісно, мало. Інспектори наразі універсальні – це головні спеціалісти, які одночасно є інспекторами з паркування і благоустрою. Кожен наділений повноваженнями складати протоколи та виписувати штрафи. Ми переймали досвід у Львова. А там, для прикладу, 120 працівників, які займаються лише паркуванням. За рік вони виписали 230 тисяч штрафів і заробили для міста 80 мільйонів гривень, які використовуються на потреби ЗСУ та безпеку руху – світлофори, дорожні знаки, зебри, пандуси тощо. Але у Львові ця робота налагоджувалася більше як чотири роки. В них над цим працював фахівець із Дніпра.
Додам, що небагато охочих ідуть на таку роботу, бо вона складна. По-перше, треба багато вчитися і налаштовувати діяльність новоствореного відділу. А по-друге, працювати, по суті, треба на вулиці, робота стресова, бо щодня зіштовхуєшся з погрозами та негативом. А ще, якщо говорити відверто, справа і в зарплаті – інспектор отримує близько 10 тисяч гривень.
– Будемо чесними: для кам’янчан така інспекція – це щось нове і поки що не зовсім зрозуміле. А тому багато критики, мовляв, це якийсь каральний орган, облаштуйте спочатку парковки і так далі. Яке перше завдання нині стоїть перед вами? І як працюють інспектори?
– Ми отримали чітке завдання: навести в місті лад із паркуванням, формувати культуру паркування в мешканців громади для безпеки й комфорту пішоходів і водіїв. При цьому не маємо на меті покарати, оштрафувати всіх, аби тільки наповнити міський бюджет. Ми не виконуємо якихось планів.
Якщо інспектор бачить порушення і застає водія на місці, то підходить, пояснює і просить від’їхати. Якщо людина дослухається, то порушення не оформляється. Інспектор максимально соціально орієнтований. Є ж різні ситуації. Зрозуміло, що ніхто не оформлятиме штрафу на дідуся, який неправильно припаркувався, щоб побігти в аптеку, бо йому стало погано. Але часто бачимо, як водій зупинився біля бульвару на проспекті в забороненому місці (вздовж алеї з квітами), ввімкнув аварійку, ніби в нього щось сталося, та пішов на ринок. Тоді штрафу не уникнути.
– Чи може інспектор із паркування оформити порушення без водія? І як це відбувається?
– Так. Законодавство це передбачає, і в більшості випадків так і виходить. Штраф виписується на власника транспортного засобу. Все автоматизовано.
– Інспектор має сертифікований планшет зі спеціальним програмним забезпеченням, – продовжує завідувач відділу муніципальної інспекції Ростислав МАЙОР. – Він фіксує номерний знак, адресу і суть порушення, робить не менше як два фото з різних ракурсів, записує марку та модель авто і друкує повідомлення на термострічці за допомогою портативного термопринтера. Воно залишається на лобовому склі під склоочисниками.
– Скільки Ви вже залишили таких повідомлень, і як узагалі кам’янецькі водії реагують на інспекторів?
– За місяць (від 6 березня до 2 квітня) зафіксовано 729 порушень на суму 336 600 гривень.
Якщо водій на місці, і його просять перепаркуватися, то здебільшого реагують з усмішкою, нормально. Є невеликий відсоток людей, які поводяться некоректно – з нецензурними словами, погрозами звільнити, відправити на фронт, на «нуль» тощо.
– Чи можна впізнати працівника інспекції за зовнішнім виглядом?
– Так, інспектор має шеврони, посвідчення та одягнений у чорну форму, схожу на поліцейську.
– Розкажіть про розміри штрафів і способи оплати.
– Якщо простіше, то штраф за порушення правил зупинки/стоянки – 340 гривень (це ч.1. ст.122 Кодексу України про адмінправопорушення). Якщо при цьому створюється перешкода дорожньому руху чи загроза безпеці руху, то його величина зростає до 680 гривень (це ч.3 – грубе порушення).
Важливо, що впродовж 10 днів після отримання штрафу людина може заплатити лише 50% його розміру. Це можна зробити через банк, пошту, додаток Приват24
тощо, адже там вказано рахунок. Обов’язково прописується серія і номер повідомлення. Якщо за цим повідомленням немає сплати, то інспекція друкує постанову та відсилає рекомендованим листом через Укрпошту з повідомленням про вручення. Якщо порушник не сплачує і за постановою, то підключається виконавча служба, й сума суттєво зростає.
– А як інспектор визначає: грубе порушення чи ні?
– Якщо раніше інспектор робив це на власний розсуд, то тепер відбулися зміни в законодавстві, де чітко прописані ті порушення, які належать до грубих. Тобто інспектор обирає суть правопорушення, а програма йому вказує, яка це частина статті.
– Чи просять водії скасувати штраф. І чи це можливо?
– Так, просять – і телефонують, і приходять. Але скасувати постанову може тільки суд. Людина може взяти постанову (не повідомлення) та звернутися до суду. Є ймовірність, що інспектор неправильно зафіксував порушення. Тому ми стараємося працювати так, щоб такої практики не було.
– Найбільше автовласники нарікають на те, що автомобілів у центрі Кам’янця явно більше, ніж місць для їх паркування. Тому запитання: чи побільшає в нас парковок? Якщо так, то де, хто їх обслуговуватиме, чи будуть платними?
– Забезпечити центр достатньою кількістю паркомісць сьогодні в більшості міст або неможливо, або надзвичайно дорого. Це пов’язано з тим, що забудова склалася багато десятиліть тому, коли міста не були розраховані на ту кількість транспорту, яка є нині.
Щодо нових паркомісць, то в Кам’янці облаштовуються платні парковки, місця затверджені сесією міської ради. Це 11 майданчиків, які локалізовані переважно в центрі міста, довкола ринку (з безкоштовними місцями для людей з інвалідністю). На проспекті Грушевського, вулицях Данила Галицького (біля кукурудзяного заводу), Кня-зів Коріатовичів (від проспекту до вул.Степана Бандери або до Огієнка), В’ячеслава Чорновола та Огієнка (біля готелю «7 Днів»). Конкурс на оператора паркування виграло наше комунальне підприємство «Побуткомбудсервіс». Отже, це будуть, так би мовити, платні комунальні парковки.
Також мають бути підписані договори з підрядниками, які встановлять термінали для сплати. Тариф буде встановлений виконкомом після відповідних розрахунків. У багатьох містах це 15-20 гривень за годину. Тобто на парковках стоятимуть паркомати, інформаційні таблички з QR-кодом, як це передбачено законодавством, і водій матиме можливість розрахуватися як готівкою, так і безготівковим способом. У Львові, наприклад, багато нових майданчиків уже не мають паркоматів – там застосовується мобільне паркування завдяки спеціальному мобільному додатку, який підтягує геолокацію, що дуже зручно. І ми теж до цього дійдемо.
– Пане Ростиславе, які правила паркування найчастіше порушують у Кам’янці?
– Значна частина водіїв зупиняються на пішохідних переходах, перехрестях і ближче як 10 метрів від них. Також менше ніж за 30 метрів від посадкових майданчиків для
зупинки маршруток. Багато хто паркується ліворуч, уздовж зеленої розділювальної смуги проспекту, де зупинка і стоянка заборонені.
Характерна ситуація для нашого міста: людина не хоче зупинитися за 200 метрів від ринку, наприклад, та пройтися пішки. І обирає альтернативу – порушити ПДР, припаркуватися в забороненому місці.
Найбільше порушень – біля ринку. Але відмічаємо, що нині їхня кількість зменшилася. Люди реагують на нашу роботу.
– Чи працюєте в мікрорайонах міста?
– Нині є завдання розвантажити трохи центр, звільнити вулицю Князів Коріатовичів від порушень. Також час від часу здійснюємо рейди у Старе місто, на Соборну, вулицю Степана Бандери. Але були й звернення, наприклад, із селища цукрового заводу. Самі мешканці вулиці Праці нарікали, що окремі водії постійно паркуються на зеленій зоні біля дитячого майданчика. Вони залишають авто не на парковці, а за 50-100 метрів від неї. Бо так їм буде видно авто з вікна квартири. Ось тут питання відсутності культури паркування.
– Чи забираєте авто порушників евакуатором?
– Такої практики не використовуємо. Для цього поки немає можливості. У Львові щотижня за грубі порушення евакуюють близько 120 авто. І це дорого для самого ж водія.
– Серед водіїв поширюється думка, мовляв, інспектори повідомлення про порушення залишають лише на «бюджетних» автомобілях. А порушників на дорогих авто не чіпають.
– Це не так. І ви можете бачити це на зафіксованих фото. Залишаючи повідомлення про штраф, інспектор не знає, кому належить те чи інше авто. І його вартість теж не має значення. Повірте, що отримуємо багато дзвінків від водіїв, які отримали штраф. І це люди різного статусу. Але всім ми роз’яснюємо однаково. Адже працюємо на гарну репутацію і задля того, щоб покращити в місті ситуацію з паркуванням та безпекою руху.
Тетяна ДИКА.