Понеділок, 27 Травня 2024 р.
11 Квітня 2024

ПАРКУВАННЯ: ХТО ШТРАФУЄ, ХТО СЛІДКУЄ

У Кам’янці вже декілька тижнів водіїв, які паркуються з порушеннями, штрафує новостворена інспекція з пар­кування. Судячи з реакції кам’янчан, одні до такої спроби вирішити проблему ставляться скептично, а інші чекають результату від роботи цієї служби.

Попри все, повідомлення про штраф на лобовому склі свого автомобіля в березні знайшли вже більше як 700 порушників, які залишили авто в забороненому місці на проспекті, на пішохідних пере­ходах, зелених зонах, зупинках маршруток тощо. А тому тема набирає обертів та обговорень.
Ті, хто за кермом, нарікають на недостатню кількість паркомісць у центрі. Пішоходи – на хаотично припарковані автомобілі, які створюють незручності та небезпеку руху. Ну, а інспектори – на велику кількість порушень, відсутність культури паркування в містян та агресію з боку окремих водіїв у відповідь на їхню роботу.
Зважаючи на це, «Подолянин» вирішив з’ясувати, яке завдання в інспекторів, які розміри штрафу і як заплатити меншу суму, чи штрафують дорогі авто та де будуть платні парковки в місті.

Для початку – про саму струк­туру цієї муніципальної служби. Відоме раніше КП «Муніципальна інспекція» наразі ліквідували, чи, точніше, реорганізували (а колишній директор цього підприємства Станіслав Стоцький уже очолює КП «Ка­м’янецький парк»). І тепер при департаменті ЖКГ працює відділ муніципальної інспекції, який і виконує роботу в двох напрямках: контроль за дотриманням правил благоустрою та правил паркування транс­портних засобів. Його завідувачем призначили Ростислава МАЙОРА, з яким ми і поспілкувалися.

– Чи великий штат сьогодні має ваш відділ? Де набували досвіду інспектори, адже робо­та для Кам’янця зовсім нова?
– У нас усього шестеро людей, разом із завідувачем та двома профільними заступниками. І це, звісно, мало. Інспектори наразі універсальні – це головні спеціалісти, які одночасно є інспекторами з паркування і благоустрою. Кожен наділений повноваженнями складати протоколи та виписувати штрафи. Ми переймали досвід у Львова. А там, для прикладу, 120 працівників, які займаються лише паркуванням. За рік вони виписали 230 тисяч штрафів і заробили для міста 80 мільйонів гривень, які використовуються на потреби ЗСУ та безпеку руху – світлофори, дорожні знаки, зеб­ри, пандуси тощо. Але у Львові ця робота налагоджувалася більше як чотири роки. В них над цим працював фахівець із Дніпра.
Додам, що небагато охочих ідуть на таку роботу, бо вона складна. По-перше, треба багато вчитися і налаштовувати діяльність но­воствореного відділу. А по-друге, працювати, по суті, треба на вулиці, робота стресова, бо щодня зіштовхуєшся з погрозами та негативом. А ще, якщо говорити від­верто, справа і в зарплаті – інспек­тор отримує близько 10 тисяч гри­вень.

– Будемо чесними: для ка­м’янчан така інспекція – це щось нове і поки що не зовсім зрозуміле. А тому багато критики, мовляв, це якийсь каральний орган, облаштуйте спочатку парковки і так далі. Яке перше завдання нині стоїть перед вами? І як працюють інспектори?
– Ми отримали чітке завдання: навести в місті лад із паркуванням, формувати культуру паркування в мешканців громади для безпеки й комфорту пішоходів і водіїв. При цьому не маємо на меті покарати, оштрафувати всіх, аби тільки наповнити міський бюджет. Ми не виконуємо якихось планів.
Якщо інспектор бачить порушення і застає водія на місці, то підходить, пояснює і просить від’їхати. Якщо людина дослухається, то порушення не оформ­ляється. Інспектор максимально соціально орієнтований. Є ж різні ситуації. Зрозуміло, що ніхто не оформлятиме штрафу на дідуся, який неправильно припаркувався, щоб побігти в аптеку, бо йому стало погано. Але часто бачимо, як водій зупинився біля бульвару на проспекті в забороненому місці (вздовж алеї з квітами), ввімкнув аварійку, ніби в нього щось сталося, та пішов на ринок. Тоді штрафу не уникнути.

Ростислав Майор– Чи може інспектор із паркування оформити порушен­ня без водія? І як це відбувається?
– Так. Законодавство це передбачає, і в більшості випадків так і виходить. Штраф виписується на власника транспортного засобу. Все автоматизовано.
– Інспектор має сертифікований планшет зі спеціальним програмним забезпеченням, – продовжує завідувач відділу муніципальної інспекції Ростислав МАЙОР. – Він фіксує номерний знак, адресу і суть порушення, робить не менше як два фото з різних ракурсів, записує марку та модель авто і друкує повідомлення на термострічці за допомогою портативного термо­принтера. Воно залишається на лобовому склі під склоочисниками.

– Скільки Ви вже залишили та­ких повідомлень, і як узагалі ка­м’янецькі водії реагують на інс­пекторів?
– За місяць (від 6 березня до 2 квіт­ня) зафіксовано 729 порушень на суму 336 600 гривень.
Якщо водій на місці, і його просять перепаркуватися, то здебільшого реагують з усмішкою, нормально. Є невеликий відсоток людей, які поводяться некоректно – з нецензурними словами, погрозами звільнити, відправити на фронт, на «нуль» тощо.

– Чи можна впізнати працівника інспекції за зовнішнім виглядом?
– Так, інспектор має шеврони, посвідчення та одягнений у чорну форму, схожу на поліцейську.

– Розкажіть про розміри штра­фів і способи оплати.
– Якщо простіше, то штраф за порушення правил зупинки/стоянки – 340 гривень (це ч.1. ст.122 Кодексу України про адмінправопорушення). Якщо при цьому створюється перешкода дорожньому руху чи загроза безпеці руху, то його величина зростає до 680 гривень (це ч.3 – грубе порушення).
Важливо, що впродовж 10 днів після отримання штрафу людина може заплатити лише 50% його розміру. Це можна зробити через банк, пошту, додаток Приват24
тощо, адже там вказано рахунок. Обов’язково прописується серія і номер повідомлення. Якщо за цим повідомленням немає сплати, то інспекція друкує постанову та відсилає рекомендованим листом через Укрпошту з повідомленням про вручення. Якщо порушник не сплачує і за постановою, то підключається виконавча служба, й сума суттєво зростає.

– А як інспектор визначає: грубе порушення чи ні?
– Якщо раніше інспектор робив це на власний розсуд, то тепер відбулися зміни в законодавстві, де чітко прописані ті порушення, які належать до грубих. Тобто інспектор обирає суть правопорушення, а програма йому вказує, яка це час­тина статті.

– Чи просять водії скасувати штраф. І чи це можливо?
– Так, просять – і телефонують, і приходять. Але скасувати постанову може тільки суд. Людина може взяти постанову (не повідомлення) та звернутися до суду. Є ймовірність, що інспектор неправильно зафіксував порушення. Тому ми стараємося працювати так, щоб такої практики не було.

Порушники всюди– Найбільше автовласники нарікають на те, що автомобілів у центрі Кам’янця явно більше, ніж місць для їх паркування. Тому запитання: чи побільшає в нас парковок? Якщо так, то де, хто їх обслуговуватиме, чи будуть платними?
– Забезпечити центр достатньою кількістю паркомісць сьогодні в більшості міст або неможливо, або надзвичайно дорого. Це пов’язано з тим, що забудова склалася багато десятиліть тому, коли міста не були розраховані на ту кількість транспорту, яка є нині.
Щодо нових паркомісць, то в Ка­м’янці облаштовуються платні парковки, місця затверджені сесією міської ради. Це 11 майданчиків, які локалізовані переважно в цент­рі міста, довкола ринку (з безкоштовними місцями для людей з інвалідністю). На проспекті Грушевсь­кого, вулицях Данила Галицького (біля кукурудзяного заводу), Кня­-зів Коріатовичів (від проспекту до вул.Степана Бандери або до Огієнка), В’ячеслава Чорновола та Огієн­ка (біля готелю «7 Днів»). Конкурс на оператора паркування виграло наше комунальне підприємство «Побуткомбудсервіс». Отже, це будуть, так би мовити, платні комунальні парковки.
Також мають бути підписані договори з підрядниками, які встановлять термінали для сплати. Тариф буде встановлений виконкомом після відповідних розрахунків. У багатьох містах це 15-20 гривень за годину. Тобто на парковках стоятимуть паркомати, інформаційні таблички з QR-кодом, як це передбачено законодавством, і водій матиме можливість розрахуватися як готівкою, так і безготівковим способом. У Львові, наприклад, багато нових майданчиків уже не мають паркоматів – там застосовується мобільне паркування завдяки спеціальному мобільному додатку, який підтягує геолокацію, що дуже зручно. І ми теж до цього дійдемо.

– Пане Ростиславе, які правила паркування найчастіше порушують у Кам’янці?
– Значна частина водіїв зупиняються на пішохідних переходах, перехрестях і ближче як 10 метрів від них. Також менше ніж за 30 метрів від посадкових майданчиків для
зупинки маршруток. Багато хто пар­кується ліворуч, уздовж зеленої розділювальної смуги проспекту, де зупинка і стоянка заборонені.
Характерна ситуація для нашого міста: людина не хоче зупинитися за 200 метрів від ринку, наприклад, та пройтися пішки. І обирає альтернативу – порушити ПДР, припаркуватися в забороненому місці.
Найбільше порушень – біля ринку. Але відмічаємо, що нині їхня кількість зменшилася. Люди реагують на нашу роботу.

Порушники всюди– Чи працюєте в мікрорайонах міста?
– Нині є завдання розвантажити трохи центр, звільнити вулицю Князів Коріатовичів від порушень. Також час від часу здійснюємо рейди у Старе місто, на Соборну, вулицю Степана Бандери. Але були й звернення, наприклад, із селища цукрового заводу. Самі мешканці вулиці Праці нарікали, що окремі водії постійно паркуються на зеленій зоні біля дитячого майданчика. Вони залишають авто не на парковці, а за 50-100 метрів від неї. Бо так їм буде видно авто з вікна квартири. Ось тут питання відсутності культури паркування.

– Чи забираєте авто порушників евакуатором?
– Такої практики не використовуємо. Для цього поки немає можливості. У Львові щотижня за грубі порушення евакуюють близько 120 авто. І це дорого для самого ж водія.

– Серед водіїв поширюється думка, мовляв, інспектори повідомлення про порушення залишають лише на «бюджетних» автомобілях. А порушників на дорогих авто не чіпають.
– Це не так. І ви можете бачити це на зафіксованих фото. Залишаючи повідомлення про штраф, інс­пектор не знає, кому належить те чи інше авто. І його вартість теж не має значення. Повірте, що отримує­мо багато дзвінків від водіїв, які отри­мали штраф. І це люди різного статусу. Але всім ми роз’яснюємо однаково. Адже працюємо на гарну репутацію і задля того, щоб покращити в місті ситуацію з паркуванням та безпекою руху.

Тетяна ДИКА.