ВІД ЗАПОРІЖЖЯ ДО ПОДІЛЛЯ: РЕЛОКАЦІЯ БЕЗ ПРАВА НА ПОМИЛКУ
Повномасштабна війна змусила сотні бізнесів залишити рідні міста і шука-ти безпечніші місця для роботи. Серед тих, хто наважився на релокацію, – виробництво з багатою історією, яке нині працює в Кам’янці-Подільському. Про те, як народжувалася ідея переїзду, які були труднощі, та як підприємство живе сьогодні, «ПОДОЛЯНИНУ» розповів керівник ТОВ «Босал Мануфактуринг Україна» Костянтин ПАПАШЕВ.
Костянтин ПАПАШЕВ народився 3 травня 1976 р. Навчався в Запорізькому державному технічному університеті («Автомобіле- і тракторобудування») (1993-1998 роки). Все трудове життя пов’язане із Запорізьким автомобільним заводом (ЗАЗ) – конструкторське бюро, інструментальне виробництво, виробництво компонентів.
НЕ ПРОСТО ВИЖИЛИ, А ВИЙШЛИ НА НОВИЙ РІВЕНЬ
Щойно завітавши на підприємство, розумієш: тут усе дихає роботою й дисципліною. Серед металевих конструкцій, гулу верстатів і запаху щойно обробленого металу вирує клопітка робота. Костянтин Олегович провів для нас справжню екскурсію виробництвом. Показав кожен цех, розповів, як з окремих деталей формується готовий виріб, і навіть зупинявся біля конкретних верстатів, пояснюючи, яку роль вони відіграють у загальному процесі. Він говорив із такою захопленістю, що ставало очевидно: для нього завод – це не лише робоче місце, а й живий організм, який розвивається, змінюється й щодня підтверджує свою стійкість. І саме під час цієї детальної екскурсії ми перейшли до розмови про найважливіше: як підприємству вдалося вистояти в часи найбільших випробувань, перебудувати виробничі процеси й знайти своє місце на європейському ринку.
– Ми є частиною великої міжнародної групи BOSAL, яка спеціалізується виключно на виробництві вихлопних систем для автомобілів, – розповідає Костянтин Олегович. – Ми фактично є одним із виробничих заводів групи, і нині основна наша діяльність зосереджена на забезпеченні ринку запасних частин у Європі.
– Як з’явився завод в Україні?
– Наше підприємство відносно молоде. Ми були створені 2007 року в Запоріжжі, просто на території Запорізького автомобільного заводу (ЗАЗ). Причиною стала співпраця BOSAL із ЗАЗом: ми виготовляли вихлопні системи для всіх моделей, які тоді випускалися. Це був стабільний контракт, і ми орендували виробничі площі безпосередньо на території автозаводу.
– Що сталося після 2014 року, коли виробництво легкових автомобілів у Запоріжжі зупинилося?
– Фактично ми втратили свій головний контракт. Продажі машин в Україні різко знизилися ще 2011 року, а після початку війни 2014-го завод припинив випуск легковиків. У невеликих обсягах виробляли лише автобуси, зокрема відомий «ІВАН». Ми залишилися без роботи, тому постало питання про ліквідацію підприємства.
– Чому BOSAL тоді все ж вирішив зберегти український завод?
– Це було складне рішення. Річ у тому, що вихлопні системи – дуже невигідний товар для перевезення. Вони великі за розміром і відносно легкі за вагою. Якщо звичайна фура бере 20-22 тонни вантажу, то з глушниками – лише близько 12 тонн. Інше місце займає «повітря». Тому транспортувати їх далеко надзвичайно дорого. Саме через це BOSAL зазвичай будує заводи ближче до ринків збуту. І ось у цей час нам вдалося домовитися: замість роботи виключно на конвеєр ми почали виготовляти вихлопні системи для ринку запасних частин у Європі.
– Як саме тоді вдалося не зачинитися та продовжити роботу?
– Ми тоді справді стояли перед викликом – роботи на конвеєри фактично не було. Але вдалося домовитися з нашим власником. Крім того, що він є великим постачальником продукції безпосередньо для автовиробників, ще й має потужну активність на ринку запасних частин у Європі. Ми переконали його: якщо в нас немає роботи під заводські замовлення, то дайте нам можливість працювати з тією продукцією, яку компанія продає у вільний обіг для заміни в ході експлуатації. І крок за кроком почали перетягати ці замовлення в Україну. Це дозволило нам утримати колектив, адаптуватися та знайти нову модель розвитку.
– Які зміни це принесло для компанії?
– Для нас це була велика трансформація, – стверджує керівник ТОВ «Босал Мануфактуринг Україна» Костянтин ПАПАШЕВ. – Якщо раніше працювали виключно під завод і фактично випускали продукцію лише для трьох моделей автомобілів, то тепер ситуація зовсім інша. Сьогодні ми виготовляємо близько півтори тисячі найменувань «глушників». Це величез-ний стрибок у різноманітності продукції. Я не люблю відповідати на запитання «До яких саме автомобілів ми виробляємо глушники», бо асортимент настільки широкий, що охоплює більшість європейських моделей. Звичайно, ми не покриваємо всі ринки: наприклад, американські бренди, які рідко представлені в Європі, або китайські автомобілі – це не наш сегмент. Але по європейських марках ми робимо левову частку того, що є на ринку.
– На які ринки нині орієнтуєтеся?
– Якщо бути точним, то 87-90% продукції за останній рік реалізуємо за межами України. Ми постачаємо вироби в мережу нашого власника, а він уже розповсюджує їх і займається продажем. Головними ринками збуту є Німеччина та Франція – вони вибирають більшу частину нашої продукції. Далі йдуть країни Бенілюксу (Бельгія, Нідерланди, Люксембург), а також ринки Північної та Центральної Європи: Польща, Чехія, Словаччина, частково Балкани. Тобто ми сьогодні не просто вижили, а змогли вийти на новий рівень експорту і стати частиною великої міжнародної логістики автозапчастин.
«ПРАЦЮВАТИ В ЗАПОРІЖЖІ СТАЛО ВКРАЙ ВАЖКО»
– Коли ж виникли думки про релокацію підприємства?
– Перші думки про можливий переїзд виникли ще у 2019-2020 роках. Тоді стало зрозуміло, що співпраця із Запорізьким автозаводом фактично завершується, а виробництво дедалі більше орієнтується на європейський ринок. Ми почали розглядати варіанти Західної України – Львівську, Волинську та Закарпатську області. Проте високі ціни на землю та дефіцит робочої сили не дали змоги реалізувати ці плани. До ідеї релокації ми повернулися після початку повномасштабного вторгнення в лютому 2022 року. Працювати в Запоріжжі стало вкрай важко: безпекові ризики, проблеми з постачальниками та логістикою фактично паралізували діяльність.
– Як довго тривав переїзд заводу?
– Він тривав лише 8 тижнів, тобто два місяці. Це надзвичайно швидко, навіть для заводу нашого масштабу. За міжнародними стандартами так робити не можна – нормальний процес триває рік і більше, адже треба готуватися, планувати, реалізовувати поетапно. Наш бельгійський власник спершу взагалі не вірив у можливість такого переїзду, казав, що ми занадто емоційно реагуємо на війну і діємо нерозважливо. Його радники вважали, що завод треба просто закрити й забути про виробництво на час війни.
– Чому ж Ви все-таки вирішили ризикнути і переконали власника?
– Бо не міг просто залишити підприємство. Я працюю тут із 2007 року, фактично з моменту створення заводу, і вклав у нього частину життя. Для мене це не лише бізнес, а справа честі. Власник навіть пропонував мені їхати до Бельгії – мовляв, я для нього цінний ресурс, він знайде мені місце на іншому заводі. Але я наполіг на релокації. Сказав: якщо він дасть дозвіл, я зроблю все можливе, аби завод працював далі. І нам вдалося його вмовити. Він не вірив, що вийде, але все ж сказав: «Спробуй».
ЛОГІСТИКА МУЖНОСТІ
– Пане Костянтине, як саме відбувався процес релокації?
– Ми діяли у «військовому режимі». Спершу відрядили в Кам’янець-Подільський перший десант працівників, поселили їх у хостелах. Вони готували територію під виробництво, а паралельно в Запоріжжі розпочали демонтаж. Через чотири тижні після початку переїзду я вже випустив у Кам’янці першу продукцію, ми перенесли сюди зварювальну дільницю. Тобто одночасно завод ще працював у Запоріжжі, але частково вже запускався в Кам’янці.
– Які масштаби мав цей переїзд?
– Це була колосальна логістика: 120 вантажівок і 12 залізничних вагонів. Держава допомогла із залізницею в межах програми релокації – так ми перевезли найбільш важке обладнання. Все інше – машини, дільниці – перевозили фурами. Загалом вивезли все, що мали.
– Чому саме Кам’янець став тим місцем, куди ви вирішили переїхати?
– Вибір на користь Кам’янця-Подільського виявився майже випадковим. Їдучи у справах до Чернівців через Хмельницький, ми побачили вільні виробничі площі в Кам’янці й домовилися про оренду. Це стало вирішальним моментом.
– Чи вдалося перевезти весь персонал із Запоріжжя, чи доводилося набирати нових працівників тут? Як відбувалася адаптація команди на новому місці?
– Нам вдалося перевезти до Кам’янця близько чверті колективу із Запоріжжя. Саме це дало змогу так швидко відновити роботу. Разом із підприємством переїхали близько 50 родин працівників. Згодом до колективу долучилися місцеві мешканці та переселенці з інших міст. Із 1 січня 2023 року ми офіційно зареєстрували підприємство в Кам’янці-Подільському, ставши платниками податків. За дев’ять місяців 2025 року до бюджету Кам’янця сплачено 9 мільйонів 568,8 тисяч гривень. У середньому по 1 млн 063,2 тисячі гривень у місяць. Нині підприємство орендує найбільший цех на території заводу «Електрон». Загальна виробнича площа сягає 15 тисяч квадратних метрів. За мірками запоріжців, це швидше невелике підприємство, однак у Кам’янці воно виглядає доволі масштабним – тут працюють близько двох сотень людей. Колектив поступово облаштовує територію під свої потреби, і це вимагало чимало зусиль. Власними силами доводять усе до ладу: від ремонтів до створення зручних побутових умов. Для працівників навіть відкрили простору їдальню, де можна комплексно пообідати. Вартість харчування становить 120 гривень, з яких левову частку – 100 гривень – компенсує підприємство. Це ще одна маленька, але важлива деталь турботи про людей, які фактично стали серцем заводу.
«КАМ’ЯНЕЦЬ СТАВ ДЛЯ МЕНЕ КОМФОРТНИМ МІСЦЕМ»
– Костянтине Олеговичу, як Вам живеться в Кам’янці? Чи відчуваєте себе вже як удома?
– Знаєте, це не звучить гучно. Я вже декілька років кажу, що ми – кам’янчани. Хоча маю друзів і колег у Запоріжжі, які досі мріють, що війна закінчиться, і ми повернемося назад. Але я чесно відповідаю: не бачу обставин, за яких перевіз би завод назад. Для мене цей переїзд був шляхом в один кінець, і без негативу в цьому. Кам’янець мені дуже сподобався. Спершу ми хвилювалися, що місто невелике, бо після майже мільйонного Запоріжжя воно здавалося дуже маленьким. Але ці страхи виявилися марними. Навпаки – мені у великі міста їздити навіть важко, відчуваю, що втомлююся від перевантаження. Кам’янець для мене став комфортним місцем.
– Чи не бракує Вам чогось із життя у великому місті?
– Загалом – ні. Тут є все необхідне. Можливо, декількох великих магазинів, але це не проблема: годину дороги – і я вже у Хмельницькому чи Чернівцях, півтори – у Вінниці чи Тернополі. Для нас, хто звик у Запоріжжі долати 25 кілометрів щодня лише до роботи, ці відстані взагалі не відчуваються. А тут за 10 хвилин можна дістатися будь-куди в місті. І ще одна велика перевага – повітря. Після Запоріжжя, де небо було кольорове від промисловості, Кам’янець здається казково чистим.
– А як щодо природи? Ви ж виросли біля Дніпра.
– Так, ми дуже хвилювалися, що тут не буде річки. Дніпро для запоріжців – це святе. Але коли приїхали сюди й побачили Дністер, були приємно здивовані. Він виглядає не набагато меншим за Дніпро, особливо біля Дністровської ГЕС. Для нас це стало відкриттям. У перший рік ми майже щотижня їздили в різні місця біля річки, відкривали нові мальовничі локації.
– Як переїзд вплинув на Вашу родину?
– Донька – програмістка, працює у великій міжнародній компанії. До війни мала офіс у Києві, після початку повномасштабного вторгнення її перевели у Краків, де вона й залишилася. Син із нами, працює на заводі, керує однією з дільниць, паралельно продовжив навчання вже тут, у Подільському державному університеті. Дружина Вікторія багато років очолювала службу якості на підприємстві, але цього року вирішила піти у довгострокову відпустку. Вона дуже багато зробила під час переїзду, фактично була моїми очима в Кам’янці, коли я ще постійно їздив між містами. Ми купили приватний будинок у Слобідці-Кульчієвецькій і хочемо відчути справжнє життя «на землі». Завжди жили у квартирах, тому це для нас новий досвід.
Сюзанна СИРОТЮК.