ІЛІЯ КУСА: «ОБМІН УДАРАМИ МІЖ ІРАНОМ ТА ІЗРАЇЛЕМ ПОСПРИЯВ КОМПРОМІСУ В КОНГРЕСІ США»
Квітень видався доволі багатим на події, які сталися на міжнародній арені.
І, можливо, доленосним для нашої держави. Для українців, безперечно, найважливішим стало те, що 20 квітня нижня палата Конгресу США проголосувала за виділення Україні допомоги на суму 61 млрд доларів. Згодом, у ніч на 24 квітня, цю ініціативу підтримала й верхня палата – Сенат.
У свою чергу президент Сполучених Штатів Джозеф БАЙДЕН у соцмережах повідомив, що підпише закон, щойно він до нього надійде. Однак чи насправді важливе рішення на 100% ухвалювалося у владних кабінетах, і до чого тут Близький Схід? Про це «Подолянин» поспілкувався з експертом із міжнародної політики аналітичного центру «Український інститут майбутнього» Ілією КУСОЮ.
МІСЯЦЬ ЗІЙШОВ У ДАМАСКУ
У перший день квітня внаслідок авіаудару по сирійській столиці ізраїльським військам вдалося повністю знищити консульство Ірану та двох генералів КВІР (Корпус вартових ісламської революції. – Прим. ред.), які в ньому перебували. Усього 16 загиблих.
Майже одразу було анонсовано відповідь. На державному телебаченні Ірану президент країни Ібрагім РАЙСІ заявив, що атака «не залишиться без відповіді», а верховний лідер Ірану Алі ХАМЕНЕЇ повторив декілька разів по телебаченню та в соцмережах, що Ізраїль «буде покарано».
«Із Божою поміччю ми змусимо сіоністів покаятися в їхньому злочині агресії проти іранського консульства в Дамаску», – написав Хаменеї на івриті в соцмережі X.
Спробу відплати було здійснено 14 квітня, коли в ізраїльський бік полетіли 170 безпілотників і 150 ракет різного типу. На щастя, сили ППО перехопили 99% цілей. Збивати повітряні цілі Ізраїлю допомагали союзники, зокрема Йорданія, США та Британія.
– Пане Іліє, головним позитивом останніх днів стало успішне голосування в американському парламенті за законопроєкт про надання Україні допомоги. Чи міг посприяти цьому обмін ударами між Іраном та Ізраїлем?
– Наскільки я розумію – так. Це й посприяло досягненню компромісу в Конгресі США. Ідеально було б, якби парламентарі проголосували за попередній проєкт закону, який об’єднував у собі допомогу нам, Ізраїлю та Тайваню, адже при розділенні цих пакетів допомоги в закон внесли деякі правки.
Зокрема, майже 8 мільярдів нам дають під кредит, який президент США може списати через рік. А ми ж не знаємо, хто за рік буде засідати в Білому домі. Тому тут є трохи зради і трохи перемоги, однак це, звісно, краще, ніж ситуація, за якої законопроєкт висів би в повітрі ще декілька місяців.
– Пане Іліє, нині в нашому суспільстві багато спекуляцій на тему того, що західні війська збивають повітряні цілі, якими атакували Ізраїль, але не роблять цього у випадку з Україною. Прокоментуйте, будь ласка, ці процеси.
– По-перше, Ізраїль має набагато сильніші безпекові угоди із США, ніж ми. У Сполучених Штатів узагалі немає жодних зобов’язань щодо захисту українського неба. Але це момент юридично-технічний. Він не є головним. Насамперед важливим є те, що в Америці стосовно Ізраїлю діє інерція, за якою Ізраїлю потрібно допомагати. Все. Цей союз формувався протягом багатьох років, і він, на жаль, є набагато сильнішим, ніж відносини США та України – розповідає експерт із міжнародної політики аналітичного центру «Український інститут майбутнього» Ілія Куса. – Ще один фактор – політика. Збиття повітряних цілей над українським небом розцінюється як вступ у війну, а американцям та їхнім союзникам не хочеться вступати в російсько-українську війну, оскільки вони вважають, що це спричинить велику ескалацію між рф і НАТО та, можливо, ядерну війну.
А, наприклад, у ситуації на Близькому Сході такої загрози немає, адже в Ірану немає атомної зброї.
«ТАКИЙ УДАР МАВ ВТЯГНУТИ ІРАН У ПРЯМУ ВІЙНУ З ІЗРАЇЛЕМ»
– Повернемося до близькосхідного протистояння. Загиблі генерали були настільки важливими для Ірану, чи відповідь у бік Ізраїлю мала більше ідеологічне підгрунтя?
– Вони справді мали вагу, адже один із них, Мохаммад Реза Захеді, був командувачем корпусу КВІР у Сирії та Лівані й разом зі своїм заступником відповідав за військові операції Ірану в цих країнах, а також головним комунікатором між іранцями та їхніми союзниками в Сирії й Лівані.
Проте, вважаю, що не цей факт спонукав Іран до відповіді, а саме те, що удар завдавався по їхньому консульству. Це було вперше, коли ізраїльські війська атакували дипломатичну установу, і технічно в той момент вони завдали удару по території Ірану. Тож це – червона лінія, яку Ізраїль перетнув, й Іран змушений був відповідати. Для них це вже було питанням збереження політичного обличчя. Інакше б таке сприймалося як слабкість.
Крім цього, в Ірані при владі праві консерватори, які є прихильниками силового підходу в міжнародних відносинах, і чимало з них закликали до прямої війни.
– Обстріл Ізраїлю був досить масованим. Про які ще цілі цієї акції ми можемо говорити? Адже навряд чи Іран розраховував на знищення ізраїльської держави.
– Вважаю, що завдань було декілька. Насамперед – відповісти. Друга – не допустити прямої конфронтації з Ізраїлем та його союзниками.
Цієї мети вони теж досягли тим, що анонсували свої дії та попередили всіх задля того, аби запобігти значним жертвам і руйнуванням на території Ізраїлю. До того ж іранці запустили безпілотники за декілька годин до атаки, аби всі могли підготуватися та позбивати їх, а після атаки публічно повідомили, що відповідь здійснено, й вони не налаштовані на подальшу конфронтацію.
– А чи могло це мати й розвідувальну мету? Такий удар чудово показує військові спроможності опонента…
– Звісно, якусь інформацію вони отримали. Насамперед про спроможності систем ППО Ізраїлю та його союзників, а також про те, які арабські держави готові долучитися до збиття повітряних цілей над своїм простором. Як-от Йорданія, яка збила декілька безпілотників. Однак я не вважаю, що це було головною причиною.
– Яку ж тоді вигоду з цієї ситуації намагався отримати Ізраїль?
– Сам факт ліквідації високопоставленого генерала є позитивом для Ізраїлю. Номінально, відповідно до його статусу, він міг відповідати за зв’язки Ірану з ХАМАС. Таким чином, його можна було прив’язати, як це Ізраїль і зробив, до подій 7 жовтня.
Але я думаю, що ізраїльське політичне керівництво насамперед розраховувало на те, що такий удар дозволить втягнути Іран у пряму війну з Ізраїлем і таким чином залучити туди ще й США та інших своїх союзників. Це б допомогло знову об’єднати західні країни навколо підтримки Ізраїлю, а не його критики.
Останнім часом Ізраїль програвав інформаційну та стратегічну війну. Через операцію ЦАХАЛ (Армія оборони Ізраїлю. – Прим. ред.)
у Газі офіційний Єрусалим дуже критикували у США та Європі. І я вважаю, що в уряді прем’єр-міністра Беньяміна Нетаньягу сподівалися, що відповідь Тегерана на удар по консульству в Дамаску допоможе посилити антиізраїльську коаліцію й згодом змусить Іран до поступок. Наприклад, відмовитися від підтримки антиізраїльських угруповань у Газі.
Не знаю, наскільки ізраїльське керівництво розраховувало на те, що по них битимуть. Імовірно, думали, що ні, чи удар буде меншим. Але це точно була спроба мобілізувати союзників та інтернаціоналізувати конфлікт у Газі.
– Пів року тому (в публікації «Подолянина» «Чи знову Ізраїль заволодіє Газою?» від 2 листопада 2023 року. – Прим. ред.) Ви зазначали, що дії Ізраїлю стають токсичними як для арабських країн, так і для західного світу. Коли Єрусалим почав програвати інформаційну війну?
– Вони входили у війну вже в несприятливих інформаційних умовах. Тобто, на момент початку бойових дій, попри теракт 7 жовтня, Ізраїль уже мав неоднозначну репутацію, яка склалася у зв’язку з їхньою багаторічною одіозною політикою на палестинських територіях. Тож країна й особливо постать ізраїльського прем’єра Нетаньягу входили в цей конфлікт не зовсім у статусі жертви, а швидше – однієї з причин.
Зокрема Беньяміна Нетаньягу звинувачували в тому, що він мирився і підтримував те, що ХАМАС керував Газою. Це давало йому можливість розділяти палестинців та не давати їм об’єднатися заради проголошення власної держави. Частково ця політика й призвела до трагедії 7 жовтня.
– Чи існує перспектива великої війни на Близькому Сході в наступні декілька років?
– Так. Імовірність доволі висока саме через рівень напруги в регіоні. Проте, якщо мислити раціонально, то жоден із ключових учасників процесу не зацікавлений у війні. Крім, можливо, деяких правих міністрів в уряді Нетаньягу.
Усі інші гравці не хочуть війни. Але, враховуючи рівень напруги в регіоні та політично хитку ситуацію в Сирії, Лівані, на палестинських територіях, в Ємені, Йорданії, Єгипті, є ймовірність, що все вибухне внаслідок серії випадкових подій. Такими можуть стати теракт, обстріл із наявністю жертв чи вбивство когось із політиків. Спрогнозувати це неможливо.
– Пане Іліє, ми розуміємо, що, аби все вибухнуло, потрібно, щоб навіть ті сторони, які не хочуть війни, безперервно до неї готувалися. Чи йдуть такі приготування серед потенційних сторін конфлікту?
– Це і є одним із тих факторів, що визначають рівень напруги на Близькому Сході. Чому він високий? Тому що ключові регіональні гравці роблять кроки, які підштовхують інших до ескалації. Більшість країн Близького Сходу, в яких є гроші, – Ізраїль, Саудівська Аравія, Туреччина, ОАЕ, Єгипет – переозброюються протягом останніх 20 років. І якщо подивимося на рейтинги, то побачимо, що вони й надалі є одними з найбільших імпортерів озброєння. А, наприклад, Іран виробляє своє.
Впливає на ситуацію також і те, що Близький Схід переформатовується внаслідок послаблення впливу США у регіоні. Штати потроху відходять від участі в регіональних справах, а натомість цей вакуум намагаються заповнити інші суб’єкти. Це поглиблює конкуренцію. Зокрема між Саудівською Аравією й ОАЕ, Туреччиною й аравійськими монархіями (Бахрейн, Оман, Кувейт, Катар, Саудівська Аравія та ОАЕ. – Прим. ред.), Туреччиною й Іраном, Іраном та Ізраїлем тощо.
Крім цього, в наявності є неврегульовані конфлікти, майданчики, які давно стали ареною для протистояння цих держав. Сирія, Ірак, Ліван, Ємен, Палестина – країни або території, де центральна влада була дуже послаблена. Замість цього там відбулося піднесення різних воєнізованих формувань, які співпрацюють із різними гравцями. Це теж фактор, який впливає на фрагментарність і політичну нестабільність у регіоні. Тому ніхто не хоче війни, але при цьому всі до неї готуються.
«СКЛАЛОСЯ ВРАЖЕННЯ, ЩО МИ ПОВНІСТЮ НА БОЦІ ІЗРАЇЛЮ»
Наостанок знову повертаємося до українського контексту і обговорюємо те, які перспективи та загрози для українців не-се ситуація на Близькому Сході.
І тут, на жаль, застережень більше, ніж позитиву.
– Як близькосхідна ситуація впливає на нашу країну?
– Якщо вона зберігатиметься такою, як нині, то ніяк. Але, в разі великої війни в регіоні, матимемо негативні наслідки. Адже тоді підуть угору ціни на нафту, що діятиме на користь росії.
Також це породить гуманітарні, міграційні, військово-політичні ризики на Близькому Сході, які зачіплять і європейську безпеку. А це призведе до зростання числа тих політиків у ЄС та НАТО, які вважатимуть, що така кількість криз і конфліктів вимагає того, аби російсько-українська війна стала на паузу. По суті, вони будуть не в змозі воювати на два фронти, а, крім цього, в Європі частіше приходитимуть до влади антивоєнні популісти, які наполягатимуть на замороженні війни в Україні. Для нас це невигідно й недопустимо.
– Часто експерти кажуть, що наша дипломатія десятиліттями програвала ситуацію в цій частині світу. Чи є в нас нині можливість, аби хоч якось впливати на ситуацію на Близькому Сході?
– На жаль, ні. У нас там дуже обмежені зв’язки. Ми все ще програємо росії як інформаційно, так і політично. Оскільки, як я припускаю, не вважаємо це достатньо пріоритетним напрямком.
З одного боку, я поки не розумію, наскільки для нас є важливими відносини з мусульманським світом, а з іншого – війна в Газі відсунула нас на третій план. У арабських країн склалося враження, що ми повністю на боці Ізраїлю, а ми ніяк цю ситуацію не відкомунікували.
Поки в нашому регіоні ситуація достатньо непогана, адже більшість країн тримають формальний нейтралітет. Вони не допомагають росії, а нас це влаштовує. Однак чи триватиме ця ситуація довго – запитання.
Думаю: щойно наша війна почне затухати або вийде на якісь перемовини, країни Близького Сходу будуть намагатися нормалізувати відносини з рф.