ІННОВАЦІЇ ПІСЛЯ ЛІКВІДАЦІЇ
Останні зміни в медичній сфері привернули увагу багатьох українців, особливо тих, хто мав справу з медико-соціальними експертними комісіями. З 1 січня в Україні запрацювала нова система оцінювання повсякденного функціонування людини, що замінила МСЕКи та народила чимало запитань. Їх ми переадресували гендиректору КНП «Багатопрофільна центральна районна лікарня» Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради Віталію ШЕВЧУКУ. Саме на базі цього медзакладу працюють експертні команди.
– Віталію Івановичу, коли запрацювали експертні команди?
– Від 6 січня в нашій лікарні замість МСЕК створено експертну комісію з оцінювання повсякденного функціонування особи, фахівці якої будуть на базі лікарні
оглядати пацієнтів, яким потрібно підтвердити або які претендують на групу інвалідності.
– Які профілі охоплюють команди на базі райлікарні?
– Їх всього 5: загальний, хірургічний, травматологічний, кардіоневрологічний і офтальмологічний. Інші профільні команди знаходяться у Хмельницькому.
– До кого насамперед має звернутися людина, яка претендує на групу інвалідності?
– До свого профільного ліка-ря, який спеціалізується на захворюванні, що спричинило значні порушення здоров’я, які можуть бути підставою для встановлення інвалідності чи ступеня втрати професійної працездатності. Або ж до сімейного лікаря – у разі, якщо всі документи та обстеження наявні. Це перший необхідний крок для взаємодії в рамках процесу оцінювання.
– Які документи необхідно подавати для звернення до експертної команди?
– Паспорт громадянина України, реєстраційний номер облікової картки платника податків, військово-обліковий документ (за наявності). А ще медичну документацію, що підтверджує діагноз та в якій відображено стан здоров’я, зокрема документи про раніше встановлену інвалідність; документи, що засвідчують причини інвалідності (за наявності), адресу електронної пошти пацієнта або довіреної особи, адресу для отримання паперових листів поштою (за потреби).
– У якому вигляді потрібно подавати документи?
– Люди, які не мають доступу до інтернету чи просто не володіють цифровими навичками, документи можуть подати в паперовій формі для їх сканування до сімейного або профільного лікаря під час формування направлення на оцінювання. Якщо ви маєте ці документи в електронному вигляді, то можете передати їх лікареві одразу в електронній формі.
– Якщо особа втратила попередню довідку МСЕК, що в такому разі робити?
– Потрібно звернутися до територіального відділення Пенсійного фонду, оскільки саме електронні системи Пенсійного фонду містять централізовану інформацію про всіх осіб з інвалідністю, яким була призначена пенсія з інвалідності.
– Як далі відбувається відправлення документів на оцінювання?
– На основі поданих документів профільний лікар створює структуровану електронну форму направлення в електронній системі та прикріплює до неї всі документи пацієнта. Електронна система є безоплатною і доступною закладам охорони здоров’я всіх форм власності (державної, комунальної, приватної). У формі має міститися необхідна інформація про причини та мету направлення на оцінювання. Пацієнт разом із лікарем обирають бажану форму проведен-ня оцінювання відповідно до затверджених критеріїв: очна – за особистої присутності пацієнта; заочна – без особистої присутності, а також із використанням телемедицини – через засоби дистанційного зв’язку; виїзна – за місцем перебування або лікування особи.
– Скільки часу триватиме оцінювання та ухвалення рішення?
– Розгляд справи експертною командою має бути завершений не пізніше як 30 календарних днів із дня прийняття закладом охорони здоров’я електронного направлення до розгляду (позначка адміністратора, що справа готова до постановки в чергу), – продовжує гендиректор КНП «Багатопрофільна центральна районна лікарня» Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради Віталій Шевчук. – Рішення ухвалюються експертною командою в день розгляду справи, крім випадків необхідності проведення додаткового обстеження або зміни складу експертної команди.
– Чи надаватиметься висновок при отриманні статусу інваліда особам «на руки»?
– Після завершення оцінювання витяг із рішення експертної команди надсилається на адресу електронної пошти людини, яка проходила оцінювання; в разі відсутності електронної пошти – рекомендованим листом на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування); в електронній системі для лікаря, який направив на оцінювання (за запитом людини він може роздрукувати та надати їй у паперовій формі, завіривши печаткою закладу охорони здоров’я).
– Які подальші дії після отримання рішення?
– Після отримання витягу з рішення експертної команди процес реалізації прав починається із самостійного звернення особи до відповідних установ залежно від ваших потреб, зокрема:
– Територіальний фонд соціальної підтримки осіб з інвалідністю – для отримання допоміжних засобів реабілітації (ДЗР).
– Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (ТЦК і СП) – для оформлення відстрочки від мобілізації (за потреби).
– Пенсійний фонд України (ПФУ) – для призначення або подовження виплат пенсії в разі її нарахування.
– Управління соціального захисту населення (УСЗН) – для призначення або подовження державної допомоги для осіб з інвалідністю з дитинства та соціальних виплат і пільг, пов’язаних із доглядом за особою з інвалідністю.
– Чи можна буде оскаржити рішення експертної команди?
– Якщо людина не згодна з рішенням експертної команди, то має право його оскаржити. Для цього самостійно потрібно надіслати скаргу, можна в паперовій формі, на адресу Центру оцінювання функціонального стану особи (контакти та деталі – https://ndimspi.gov.ua/tsentr-otsiniuvannia/). Скаргу потрібно подати протягом 40 календарних днів із моменту ухвалення висновку.
– А чи залишається чинність документів, виданих МСЕК до 31 грудня 2024 року?
– Усі документи (довідки, акти, висновки, індивідуальні програми реабілітації), які були видані МСЕК до 31 грудня 2024 року, залишаються чинними та є підставами для отримання визначених законодавством гарантій, пільг, виплат, допомоги, відстрочок тощо.
– Хто може звертатися у Вашу лікарню? Лише кам’янчани та кам’янецька громада, чи з інших тергромад також?
– Нині немає прив’язки до місця проведення комісій. Хворий може з будь-якої точки України звернутися до нас. Головне, щоб він був зареєстрований в електронній системі. Так само жителі міста можуть обирати будь-який медичний заклад, де є експертні команди.
– Як працює система «анонімного вибору лікарів» для розгляду справи пацієнта?
– У день оцінювання членам експертної команди відкривається доступ до справи та даних особи. Лікарі мають ознайомитися з документами справи та ідентифікувати особу, якій проводиться оцінювання, перевіривши документи, що посвідчують особу. Також лікарі мають зазначити відсутність конфлікту інтересів щодо особи, якій проводиться оцінювання. Під час оцінювання формується протокол, де фіксується позиція кожного лікаря в команді з кожного питання, після чого ухвалюється колегіальне рішення.
– Віталію Івановичу, як відбуватиметься процедура оцінювання?
– У призначений час оцінювання експертна команда проводить оцінювання повсякденного функціонування (досліджує всі надані документи, а також відповідні медичні записи, що підтверджують стан здоров’я особи, щодо якої проводиться оцінювання); ухвалює рішення відповідно до зазначеної в направленні на оцінювання мети, наприклад, щодо встановлення чи невстановлення інвалідності.
* * *
Про те, як відбувався відбір лікарів до команди експертів та про інші деталі ми поспілкувалися з медичним директором КНП «Багатопрофільна центральна районна лікарня» Слобідсько-Кульчієвецької сільської ради Михайлом ОВЕРЧУКОМ.
– У чому ж таки прозорість нової системи?
– Реформа впроваджує цифрові рішення та спрощує процес, робить його прозорим і доступним. Нова система забезпечує рівний доступ до послуг для всіх громадян, незалежно від місця перебування чи стану здоров’я. До того ж лікарі не знають до ранку того дня, коли буде оцінювання, хто з пацієнтів у них буде, так само і пацієнти не знають, хто саме буде в комісії. Прозорість у тому, що система рандомно обирає лікарів і пацієнтів. Нова реформа має забезпечити максимальну прозорість, пацієнти тепер можуть бути впевненими, що процес їхньої оцінки буде чесним і без впливу сторонніх факторів.
– Яким критеріям мають відповідати лікарі експертних команд?
– У нас це все профільні лікарі з досвідом роботи не менше як п’ять років, без кримінального минулого, тобто не були помічені в корупційних схемах тощо. Якщо лікар має досвід роботи менше як один рік, то він уже не має права бути в такій комісії.
– Чи повністю оцифрована система саме у Вашій лікарні?
– Поки ні, це буде протягом наступних двох місяців. Бо наразі займаємося справами із МСЕК. Ми забрали паперові матеріали, оцифрували їх і додали в систему. Першочергово розглядаємо саме їх.
– Яку перевірку проходять документи, що надходять від профільних лікарів?
– Адміністратор нашого закладу перевіряє, наприклад, чи правильно відскановано, чи всі документи наявні, якщо чогось не вистачає чи погано відскановано, адміністратор повертає профільному лікарю пацієнта на доопрацювання. Якщо все гаразд, то адміністратор кидає пакет документів на розгляд у систему.
– Після отримання позитивного рішення від експертної комісії чи потрібно пацієнту самостійно пересилати це рішення до Пенсійного фонду?
– Ні, це рішення автоматично буде пересилатися в Пенсійний фонд.
Сюзанна СИРОТЮК.