П'ятница, 19 Квітня 2024 р.
12 Серпня 2022

ТРИМОР’Я НЕ АЛЬТЕРНАТИВА, АЛЕ МОЖЛИВІСТЬ

Літо видається для нашої країни насиченим на налагодження міжнародних зв’язків. Увага громадськості була прикута насамперед до процесу отримання Україною статусу кандидата на вступ до ЄС. Але 20-21 червня сталася ще одна цікава подія – президент України Володимир Зеленський узяв участь у ризькому саміті Ініціативи трьох морів, де нам надали статус партнера-учасника, хоч і не зробили повноцінним членом об’єднання. «Подолянин» вирішив розібратися в тому, що це за союз, та яке місце в ньому зай­матиме Україна. Допомогли нам у цьому експерти Валерій КЛОЧОК і Сергій ГЕРАСИМЧУК.

ІЗ ЧИМ МИ МАЄМО СПРАВУ?

Ініціатива трьох морів, або Тримор’я, та її користь для України обговорюються у віт­чизняних ЗМІ не так часто, як ЄС чи НАТО. Недивно. Оскільки все було започатковано недавно – 2015 року. На додачу ще й ініціатива виходила не від лідерів «Великої сімки», а від президентів Польщі Анджея Дуди та Хорватії Колінди Грабар-Китарович.
Наступного року, на першому саміті, що проводився в хорватському Дубровніку (наразі їх відбулося сім), усе подавалось як ідея створення партнерського блоку від Балтійського до Чорного та Адріатичного морів задля поглиблен­ня інтеграції країн Центральної та Східної Європи. Долучити­ся туди пропонували й Україні, і не на правах «парт­нера-учас­ника», а пов­ноцінного члена нового союзу. Проте українсь­ка влада 2016-го на пропозицію не відповіла.

Зате долучилися 12 країн-­членів ЄС: Австрія, Болгарія, Естонія, Латвія, Литва, Польща, Румунія, Словаччина, Словенія, Угорщина, Хорватія та Чехія. Тоді ж основний акцент Ініціативи вирішено було зробити на розвиток спільних інфраструктурних проєктів.

Тепер, коли ми чинимо опір повномасштабному вторгненню рф, співпраця в напрям­ку розвитку інфраструктури є особливо важливою для Украї­ни. На цьому в своїй промові перед учасниками саміту в Ризі наголосив і Володимир Зеленський, який не поїхав до латвійської столиці, але поспілкувався із представниками інших країн за допомогою відеозв’язку:

– Тримор’ю судилося стати ефек­тивним тилом для будь-якої країни нашого регіону, якщо і їй, не дай Боже, загрожуватиме росія. Коли приходить ворог, усе має значення: дороги, залізниця, порти, енергосистема, швидкість на кордонах, навіть звичка працю­вати разом. Ось чому наш обов’язок – поглиблювати всі зв’яз­ки в цьому просторі. Саме ці зв’язки – це наша безпека зрештою.

ДБАТИ ТРЕБА ПРО БЕЗПЕКУ, А НЕ ГРОШІ

Валерій КлочокАби детальніше розібратися з тим, що ж таке Тримор’я, і які в нього перспективи, ми звернулися до політичного та еконо­мічного експерта, голови БФ «Но­ва дорога» Валерія КЛОЧКА.

– Пане Валерію, ідея створення Ініціативи виходила від Польщі та Хорватії. Чому саме ці країни виявилися зацікав­леними в появі такого об’єднання?
– Я поєдную та підтримую створення різного типу союзів, але гадаю, що не варто прив’я­зуватися до країн. Наприклад, недавно в промові Бориса Джонсона йшлося про співпрацю Украї­ни, Британії, Польщі та країн Балтії, але якщо говорити про час до початку вторгнення, то тоді йшлося про партнерство всіх країн, які розташовані між Балтійським і Чорним морями, а також Туреч­чину. А це ж класичний Балто-­Чорноморський союз (за угодою 1919 року, до нього входили Польща, Україна, Фінляндія, Есто­нія, Латвія та Литва. – Прим. ред.), ідея якого бере початок ще з кінця ХІХ ст.
Так, поява ідеї Тримор’я йшла від Польщі, але такі проєкти від них також не нові. У 20-х роках минулого століття концепцію Міжмор’я відстоював польський маршал Юзеф Пілсудський. Підтримували її і в УНР. Але для нас це було не настільки важливо, як для наших сусідів, адже в той момент була велика проблема з Кримом (події після Кримської операції 1918 року, коли контроль над півостровом перейшов спочатку від УНР до німецьких військ, а зго­-дом – до більшовиків. – Прим. ред.).
Щодо місця Хорватії в цьому проєкті, то її інтерес пов’язаний насамперед з Адріатичним морем, – каже Валерій Клочок. – Але, разом із тим, усі країни дещо дотичні до нього. Тут діє правило «хто перший встав, того і капці», що логічно, оскільки «чому б не очолити такий процес?».

Проте співрозмовник дещо скептично ставиться до майбутнього Тримор’я. За словами Валерія Клочка, в сучасних реаліях це політичне утворення має великий недолік:
– Ініціатива трьох морів – це швидше про економіку, але її проєкти, попри гучні назви, все ще не отримали розвитку. До того ж у ній відсутня безпекова складова, без якої це марна трата часу і нервів. Так, ми маємо успішний приклад ЄС. Це економічний союз, але він утворений за зразком 50-х рр. ХХ ст., коли з’явилася «Європейська спільнота з вугілля та сталі». Тоді говорили про конкуренцію, а ініціатори Тримор’я – про об’єднання виробничих потужностей. Але нині час диктує інші правила.

– А як усе потрібно переформатувати, аби з’явилася перспектива?
– Я б краще повертався до Балто-­Чорноморського союзу, але з домінуванням у ньому Великобританії. Оскільки вона і у військовому плані, і в фінансовому дуже потужна. «Туманний альбіон» має хорошу історію: непогані стратегічні плани та дії за часів правління Вінстона Черчилля. Наприклад, британці недарма вважають, що Другу світову війну виграли вони. Кажуть: «Це ми, бо якби не ми, то не було б лендлізу», і це певною мірою правда. Так, применшувати значення США не можна, але ж Великобританія потім сплачувала за цю допомогу «живими грішми» ще протягом наступних 60 років.

Аби втілити таку ідею, спів­праця має містити і оборонну безпекову складову. Адже російсько-українська наша війна показала, що просто економічні союзи втрачають сенс. Тому, на думку експерта, учасникам об’єднання потрібно обмінюватися знаннями у сфері оборонної промисловості:
– Я не є фахівцем із військової справи, але вважаю, що важливіший не сам факт виготовлення зброї, а наявність технології її створення. В Україні є те, що нині активно працює, – ПТРК «Стугна-М». Але через невідомі причини ми не зробили її виробництво надпотужним.
Якщо ж говорити про росію, то вона має дуже серйозні проблеми щодо створення високоточної зброї. Ті зразки, які вони розробили, перебувають на етапі прототипів. Україна в цій частині більш успішна.

– Тобто, аби такі ініціативи існували, потрібно налагоджувати співробітництво на зразок України та Польщі, які недавно підписали великий контракт на постачання нам зброї, а також домовилися налагодити її спільне виробництво?
– Так, але, крім цього, потрібен консенсус і розуміння, що нас будуть підтримувати країни НАТО, бо, якщо ми говоримо про Балто-Чорноморський союз, то це утворення «аля» НАТО.
Деякі країни, які можуть до нього ввійти, – члени альянсу, інші – ні. І поява такого нового утворення змінила б політичний дискурс у світі. Тому треба знайти відповідний консенсус із керівництвом Північноатлантичного альянсу й домовитися про те, щоб вони дали добро на виробництво зброї та поширення технологій у військовій галузі.

БУДЕМО БУДУВАТИ ШЛЯХИ ТА ВЧИТИ ІНШИХ

Сер­гій ГерасимчукЧи набуде Тримор’я обороноздатності, побачимо згодом. А поки переходимо до обговорення місця України в цьому політичному утворенні. Про це спілкуємося з директором програми Регіональних ініціатив і сусідства Ради зовнішньої політики «Українська призма» Сер­гієм ГЕРАСИМЧУКОМ.

– Пане Сергію, свого часу керівництво нашої держави вирішило не доєднуватися до Ініціативи. Чому?
– Я вважаю, що існувало декілька причин. По-перше, тоді було важко оцінити перспективи Тримор’я. Оскільки, попри бажання Колінди Грабар-Китарович і Анджея Дуди втілювати спільні проєкти, не було зрозуміло, хто робитиме інвестиції та чиїм коштом усе це буде реалізовано. Тому Україна Ініціа­тиву трьох морів сприйняла як дуже ефемерний проєкт.
По-друге, в президента Польщі були розбіжності з Брюсселем і Берліном. Натомість наша держава розглядала європейську інтеграцію й відносини з Єврокомісією та німецьким канцлером Ангелою Меркель як пріоритетні. До того ж ми залежали від позиції Німеччини і в мінському переговорному процесі. А оскільки в Німеччини та Польщі відносини були натягнутими, перші розглядали ініціативу пана Дуди як новий регіональний альянс, що має на меті розколоти ЄС та об’єднати «нові держави Євросоюзу». І ось, озираючись на це, українська влада намагалася уникнути звинувачень у цьому.
Згодом ситуація вирівнялася. Уже починаючи із саміту в Бухаресті (третій із семи, що відбувся у вересні 2018-го. – Прим. ред.), Німеччина представлена в Тримор’ї на рівні президента або очільника МЗС, також вона отримала статус країни-спостерігача. Але, коли нас запрошували, цього ще не було.

Проте експерт додає, що керів­ництво нашої країни «тримало руку на пульсі» та згодом намагалося вступити в об’єднання:
– Насправді Україна досить швидко зрозуміла, що ця ініціати­ва є перспективною, і ми дуже хотіли взяти участь у другому саміті у Варшаві. Тим більше, що в той момент у польській столиці перебу­вав і Дональд Трамп. Тож тодішній президент України Петро Порошен­ко дуже хотів там бути. Але йому від­мовили.
У Бухаресті держави-учасниці оголосили про створення власного інвестиційного фонду, який фінансується з бюджетів членів. Ідеться про сотні мільйонів доларів, але потреби на реалізацію проєктів дуже високі. Десь до трильйона доларів, аби втілити всі ініціативи в життя.
У Румунії також започаткували бізнесфорум Тримор’я, і потрібно віддати належне стороні, яка приймала, – вона пропонувала Україні долучитися. Зокрема, профільному віцепрем’єру, але з невідомих мені причин він не був присутнім. Там був лише наш посол у Румунії Олександр Баньков, який нині є державним секретарем МЗС України.

– Те, що нас запрошували на перший саміт, а згодом розглядали хіба як країну, з якою можна співпрацювати, – реакція на небажання української влади підтримати Ініціативу одразу чи оцінка спроможностей Украї­ни?
– Це, насамперед, поява нового неписаного правила: починаючи із зустрічі у Варшаві, до Тримор’я входять лише держави-члени ЄС. Можливо, в майбутньому це обмеження буде скасоване, але тепер ситуація виглядає саме так. Наразі Україна є партнером-учасником Ініціативи, що можна прирівняти до кандидатства.

– Що цей статус може дати нам у практичному сенсі?
– Можна говорити про великі наміри. Флагманським є планований автотранспортний маршрут «Via Carpathia» – сполучення міжкар­патським трактом півночі та півдня Європи. Це великий інфраструктурний проєкт, який сьогодні для України стає ще актуальнішим, адже в умовах війни може дати можливість для транспортування наших товарів до Європи. А також може допомогти покращити й українську інфраструктуру в точках, де пролягатиме цей шлях.
Під час формування маршруту була ідея, щоб його частина пролягала через територію України, адже в цьому є вигода – шлях через нашу країну був би коротшим. Проте нині актуальність цього питання знизилася, адже інвестиційна привабливість держави, на території якої триває війна, неодмінно зменшується.
Другий проєкт, вартий уваги, – залізниця «Rail-2-Sea», яка має сполучати польський Гданськ із румунською Констанцою. На саміті в Бухаресті йшлося про те, що це матиме подвійне призначення: насамперед – транспортне, але також може слугувати й інструментом для швидкого перекидання військ. Додаткової актуальності цьому надає той факт, що країни Тримор’я фактично є східним флангом НАТО. Також президент Польщі неоднора­зово казав про можливість створення окремої гілки цього потоку – до Одеси.
Третій корисний для нас аспект – енергетична безпека. Зокрема, сьогодні починає працювати газовий інтерконектор між Польщею та Литвою. Він забезпечує поставки газу з півночі на польський ринок, ­а через інші інтерконектори може допомогти Україні в процесі диверсифікації джерел постачання газу.

Також експерт зазначає, що така співпраця має майбутнє і є ефективною не лише для нас, оскільки існують галузі, в яких Україна може повчити й міжнародних партнерів:
– Крім транспортної та енергетичної сфер, Україна має високу вартість ще й у діджиталізації. Ми досить непогано просунулися цим шляхом і маємо проєкти, що ви­переджають наших сусідів з ЄС. Наприклад, Естонія зі своїм елект­ронним громадянством є зразком для інших. Але вони зізнаються, що це було заточено під роботу на комп’ютері, а Україна зі своєю «Дією» оптимізувала ці функції під смартфон. І самі естонці кажуть, що це заслуговує на поширення.
Інший момент – безпековий. Ми вже давно стаємо об’єктом кібер­атак із боку рф і навчилися з ними боротися. У цьому контексті Україна може ділитися досвідом з іншими, як працювати над кібербезпекою у великих проєктах і втілювати їх навіть з урахуванням російських хакерських атак.

Олександр ЩЕРБАТИХ.