ДОРОГИ ЛАТАЮТЬ – НА ДОРОЖНЄ ДИВО ЧЕКАЮТЬ
28 жовтня – День автомобіліста і дорожника
Уже цієї неділі всі, хто міцно тримає кермо та намагається підрихтувати благенькі українські автошляхи, відзначатимуть професійне свято. І доки одні цього дня бажатимуть ні гвіздка, ні жезла, інші й надалі покриватимуть міцним слівцем наші вбиті дороги, через які летять ходові, трощиться гума та руйнується кузов. Утім найстрашніше те, що погані дороги часто стають причиною дорожньо-транспортних пригод. Якщо в місті до пункту призначення ще можна так-сяк доїхати із найменшими втратами, то в де-які села району дістатися без пригод неможливо. Якщо вам бракує адреналіну і хочеться екстриму, запрягайте свого «залізного коня» і гайда до Дерев’яного, Оленівки, Вільного чи Лип. Перераховувати напрямки руху можна ще довго. Водіям же рейсових і шкільних автобусів хочеться вклонитися за професійність у маневруванні бездоріжжям і міцні нерви, адже їм доводиться здійснювати рейси по декілька разів на день.
Утім до негативу цьогоріч маємо і позитив – новостворений Дорожній фонд, який запрацював із 1 січня 2018 року. Сюди стікаються кошти з акцизів на пальне, спеціальні мита і деякі штрафи. Якщо раніше гроші акумулювалися в одному місці, але щастило їх отримати переважно великим містам, то відтепер фонд розподіляє зібране за сталою формулою: 60% ідуть на ремонт доріг загальнонаціонального значення, 35% – місцевого, а 5% залишаються на облаштування безпеки на дорогах.
За державні дороги, як і раніше, відповідає Служба автомобільних доріг у Хмельницькій області, а ось обласні та районні автодороги передали новоствореному підприємству «Служба місцевих автодоріг». За інформацією Міністерства інфраструктури, за станом на 31 серпня, Хмельницька область перебуває в лідерах використання коштів Дорожнього фонду. Про те, яким же автошляхам цьогоріч пощастило лягти під коток, дізнавався «Подолянин».
ДОРОГАМ РАЙОНУ ПОДАРУВАЛИ НАДІЮ
– За попередні 15 років район не те що не бачив, а навіть і не чув про таке поняття, як поточний середній ремонт на дорогах місцевого значення, – розповідає заступник голови РДА Микола ЧУМАК. – Тобто, коли знімається верхній шар асфальту, вкладається вирівнювач, усе добре втрамбовується і стелиться нове покриття. Цьогоріч за кошти Дорожнього фонду вдалося поремонтувати майже 9 кілометрів місцевих доріг і нанести розмітки у деяких населених пунктах. Таке благо вже відчули на собі всі, хто їздить автодорогою Оринин – Підпилип’я: суцільний асфальт (3,1 кілометра) тут уже від Оринина до Привороття. Роботи обійшлися в понад 9 мільйонів гривень, їх виконувало кам’янецьке КП «Комбінат благоустрою». Зробили й частину дороги Гаврилівці – Сокіл через село Руда – 3,12 кілометра. Тут працювали дорожники з «Будмонтажсервісу». Коштувало це понад 10 мільйонів гривень. І ще нам вдалося поремонтувати 2,5 кілометра дороги Р24 – Ніверка через село Кадиївці аж до кладовища села Залісся Перше. Тут також працював «Комбінат благоустрою». Коштів витрачено 7,5 мільйона гривень.
Аби потрапити до когорти щасливчиків, керівництву району та головам ОТГ довелося чимало попітніти, аби довести, що саме їхні дорожні артерії потребують негайного і якісного «лікування». Далі список, затверджений на місцях, розглядає і погоджує робоча група при ОДА. Загалом у районі дороги поділяються на дві категорії: місцевого значення, яких є 446,6 км, і державного – 144,6 км.
– За кошти Дорожнього фонду цьогоріч вдалося і підлатати білим щебенем декілька доріг. Ямковий ремонт пережили частини автошляхів: від Вихватнівців до Калачківців, від Кам’янця-Подільського до Устя й Великої Слобідки, від Довжка до Рихти, Привороття – Чорнокозинці через Адамівку, – продовжує Микола Чумак. – Навесні вдалося
засипати білим щебенем проблемну дорогу до Кізі-Кудринецької, куди не міг довезти учнів шкільний автобус. І хоча Дорожній фонд нам добряче підставив плече, втім проблем залишається ще чимало. Сьогодні до деяких сіл, як-от Дерев’яне, Вільне тощо, доїхати вкрай важко.
Приємно, що на наступний 2019 рік запланували поремонтувати більше доріг, майже 11 кілометрів. У списку на поточний ремонт такі ділянки: Калачківці – Рогізна, Голосків через Улянівку, Привороття – Чорнокозинці, Нефедівці – Лучки, Нефедівці – Подільське, Кам’янець-Подільсь-кий – Устя – Велика Слобідка.
КАПРЕМОНТ ЗАДЛЯ БЕЗПЕКИ
Десятки смертей, сотні аварій, скалічені долі – та нарешті наш відомий на всю країну
«Тещин язик» таки дочекався реконструкції й капітального ремонту. Як там проводяться роботи та освоюються кошти, інспектував навіть сам прем’єр-міністр України Володимир Гройсман, який на початку жовтня приїхав на Кам’янеччину. Тут облаштовують додаткову смугу на підйом на аварійно небезпечній ділянці у с.Гуменці в рамках реалізації бюджетної програми «Покращення стану автомобільної дороги Житомир – Чернівці».
– У результаті ремонту проїжджа частина стала ширшою майже вдвічі та, відповідно, безпечнішою, а для відокремлення напрямків потоків і неможливості виїзду транспортного засобу на зустрічну смугу опрацьовується питання встановлення у цьому місці залізобетонного бар’єрного огородження на зразок «Нью Джерсі». Крім того, по всій протяжності ділянки буде влаштовано зовнішнє освітлення та встановлено 240 дорожніх знаків, – зазначив начальник Служби автомобільних доріг у Хмельницькій області Петро ГНИДЮК.
На ці роботи на 2018 рік передбачалося 78 млн.грн. Крім них, сюди додалися кошти і з кам’янецької об’їзної, а точніше з її частини, що на вул.Привокзальна. Через що затягнувся тендер на її ремонт, ми з’ясовували в заступника міського голови Сергія БАБІЯ. Він розповів, що полтавська фірма, яка встановила меншу ціну, мала неточності в документації. За нею йшов наш «Будмонтажсервіс». Утім виникла дискусія щодо переможця, і перший тендер відмінили, а натомість оголосили новий. Тож до робіт на Привокзальній цьогоріч навіть не приступили, а кошти переадресували на перевал.
Масштабний державний проект зачепив і міст через Мукшу в с.Гуменці. Його роблять ширшим і безпечнішим, адже цей відрізок дороги неодноразово ставав свідком аварій. Відповідно до проекту, ширина мосту після капремонту становитиме 16 м, будуть облаштовані тротуари, укладене нове асфальтобетонне покриття, встановлені нові дорожні знаки, бар’єрне огородження, освітлення, що має покращити безпеку дорожнього руху. Вартість робіт, за інформацією прес-служби САД у Хмельницькій області, становить 11,5 млн.грн.
ЧИ СТАНЕ РЕАЛЬНІСТЮ ДОРОЖНЯ ФАНТАСТИКА
Ремонт доріг переживає і древній Кам’янець. Наймасштабніший і найбільш обговорюваний проект цього року – початок капітального ремонту понівеченої об’їзної. Її запланували відремонтувати у чотири етапи. Перший відрізок, а це вул.Північна, найближчим часом почнуть експлуатувати. Як запевнив заступник міського голови Сергій БАБІЙ, цю частину зробили по-європейськи і за кошти Дорожнього фонду:
– У місті не будували такої якісної дороги, як об’їзна на Північній, що зроблена за європейськими технологіями. Попереднє покриття повністю зняли до самої землі, а потім застелили по-новому, дотримуючись усіх технологічних вимог. Уперше в місті на Північній зробили 10-сантиметровий бетонний пояс. Підрядник «Будмонтажсервіс» дає гарантію щонайменше на сім років. Роботи там уже завершуються, буде облаштовано ще чотири нові автобусні зупинки та дорожні єврознаки. Багатьох кам’янчан турбує запитання – куди ж поділася бруківка? На сьогодні це власність держави, як і об’їзна дорога. На
позачерговій сесії міськради ухвалено рішення викупити цю бруківку за доступною ціною і вмостити нею вулицю П’ятницьку, що в Старому місті.
Цьогоріч у місті за кошти місцевого бюджету вдалося відремонтувати 11034,25 кв.м доріг на майже 6 млн.грн. Капітально – 228 кв.м на вул.Папаніна (від житлового будинку №28 до №32) та проспекті Грушевського, де облаштували транспортну розв’язку, так зване коло безпеки. Завдяки цьому зведено до мінімуму можливість лобових зіткнень автомобілів. Поточний ремонт побачили 3570,5 кв.м, а саме вулиці Смотрицька, Патріарха Мстислава, Південна, Вокзальна та провулки Амбулаторний і Лагерний. Ямковим ремонтом підлатали 7065 кв.м дорожнього покриття, провели роботи і з відновлення аварій-них перекопів.
Що ж до планів, то вони в міста грандіозні завдяки проекту «Безпечне місто». Відповідно до нього, Кам’янцю-Подільському світить кредит 15 млн. євро від Європейського банку реконструкції та розвитку.
– Чи є в Кам’янці дороги, які не потрібно ремонтувати? – говорить Сергій Віталійович. – Немає. Практично всі потрібно капітально робити. За нашими підрахунками і за цінами 2018 року, на це необхідно 500 мільйонів гривень. Найбільше коштів, що виділялося на до-роги з міського бюджету 2016 року, – 15 мільйонів гривень – це крапля в морі у порівнянні з необхідним. Тому сподіваємося, що Кам’янець таки матиме проект «Безпечне місто», і тоді плани щодо грандіозного капремонту можна буде реалізувати вже наступного року. Якщо так і станеться, це буде справжнє дорожнє диво, величезний дорожній прорив, про який навіть і не мріяли попередні 30 років. Наразі ж чекаємо відповідних офіційних угод і постанов.